Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det är "ni" som ska ha de törstigaste motorerna och som tycker att man måste kunna bränna på när man kör bil som blir drabbade.

Åker min "motorstarka" bil med gott samvete då jag sparar miljön på inte sitta åka utomlands ex antal ggr om året. Folk skaffar miljöbilar och har så gott samvete sen åker på semester och planet spyr ut hur mycket som hellst och sen sitter ni åker runt på 2 takts mopeder utomlands..... Så var det med det miljötänket (S)
joel80 skrev:Nej.. inte årsskatt! Det är engånsskatt (eller i mångafall en bonus) när man köper bil.

Den här nyheten är så sjukt vriden..

För att jämna ut den skapar jag en ny rubrik:
Ny nybilsbeskattning gör bränslesnåla bilar 10-tusentals kronor billigare!
:)

Ja.. jag är lite miljötaliban och tycker att vi allt kan införa ett system som får oss att ställa om vad gäller utsläpp och miljöförstöring. Då mycket handlar om pengar får det fler att göra "det rätta".
(Sen om diesel verkligen är det rätta kan ju diskuteras....)

Mmmm, men så är det DI ochså som kablat ut detta, och de är inte kända för att vara speciellt seriösa numera.

Totalt fel rubrik ju, ska genast påpeka detta i chatten på DI.
Nexus skrev: Det är "ni" som ska ha de törstigaste motorerna och som tycker att man måste kunna bränna på när man kör bil som blir drabbade.

Åker min "motorstarka" bil med gott samvete då jag sparar miljön på inte sitta åka utomlands ex antal ggr om året. Folk skaffar miljöbilar och har så gott samvete sen åker på semester och planet spyr ut hur mycket som hellst och sen sitter ni åker runt på 2 takts mopeder utomlands..... Så var det med det miljötänket (S)

Jag är väldigt sparsam med mina utlandsresor.. (förutom de jag ibland åker på i jobbet.)
Men visst, du har rätt i att det ibland är rätt mkt dubbelmoral.. men att säga att "jag flyger inte till Thailand så jag kan spy ut så mycket skit jag vill här hemma" tycker jag inte håller.

Jag menade inget nedlåtande om det kanske uppfattades så.. men vill man ha en motorstark bil "bara för att det är kul" så kan man gott få betala extra för det tycker jag. På samma sätt borde man beskatta flygresor lite mer så det kanske blir mindre attraktivt att åka till andra sidan jorden var och varannat år. Nu har just Thailandsresorna från Sverige minskat markant i år och närmre resmål blivit mer populära... vilket då kanske är bra rent globalt o.s.v.

Många tänker inte längre än plånboken.. så gör man så här styr man folk att bli mer miljövänliga utan att tänka på det. Jag tycker det är bra.. andra tycker inte det. :)
t.ex verkar di.se inte tycka det... :???:
sthlm skrev:Men ni kan tänka er vad detta skulle betyda för Europas fordonsindustri som redan nu är ett monster (i antal som sysselsätts genom bilindustrin).
Finns inte en chans att det går igenom om man inte har för avsikt att göra många milioner människor arbetslösa.
Göra folk arbetslösa ?! Det kanske är dags för bilindustrin att sluta hålla hand med oljeindustrin och ta fram något som ÄR miljövänligt istället.

Blir folk arbetslösa för att man vill ta avstånd från oljeindustrin? Att bilindustrin börjar använda andra motorer gör inte folk arbetslösa.
Droopy skrev:är det verkligen årsskatt vi pratar om, 10k på en T4F?

Det är "straffskatt" eller "belöning" vid köp av fabriksny bil. Engångsskatt eller belöning för personen som köper den fabriksnya bilen.

joel80 skrev:Ja.. jag är lite miljötaliban och tycker att vi allt kan införa ett system som får oss att ställa om vad gäller utsläpp och miljöförstöring. Då mycket handlar om pengar får det fler att göra "det rätta".
Om du är "miljötaliban" och sedan kör D3?!

Nexus skrev: Det är "ni" som ska ha de törstigaste motorerna och som tycker att man måste kunna bränna på när man kör bil som blir drabbade.

Varför skall det ena utesluta det andra?!
Kan man inte ha en riktiga miljövänlig bil som är "motorstark" och rolig?

[youtube]2NGDfFCY-tQ[/youtube]
joel80 skrev:

Jag är väldigt sparsam med mina utlandsresor.. (förutom de jag ibland åker på i jobbet.)
Men visst, du har rätt i att det ibland är rätt mkt dubbelmoral.. men att säga att "jag flyger inte till Thailand så jag kan spy ut så mycket skit jag vill här hemma" tycker jag inte håller.

Jag menade inget nedlåtande om det kanske uppfattades så.. men vill man ha en motorstark bil "bara för att det är kul" så kan man gott få betala extra för det tycker jag. På samma sätt borde man beskatta flygresor lite mer så det kanske blir mindre attraktivt att åka till andra sidan jorden var och varannat år. Nu har just Thailandsresorna från Sverige minskat markant i år och närmre resmål blivit mer populära... vilket då kanske är bra rent globalt o.s.v.

Många tänker inte längre än plånboken.. så gör man så här styr man folk att bli mer miljövänliga utan att tänka på det. Jag tycker det är bra.. andra tycker inte det. :)
t.ex verkar di.se inte tycka det... :???:

Problemet är inte att man gillar att ha en bil med många hk eller att man gillar att resa över hela världen. Problemet är bränslet.

Så länge det finns olja så kommer biltillverkarna att gå i hand i hand med oljeindustrin för det finns mängder med pengar att tjäna.
Sharkbait skrev:
joel80 skrev:Ja.. jag är lite miljötaliban och tycker att vi allt kan införa ett system som får oss att ställa om vad gäller utsläpp och miljöförstöring. Då mycket handlar om pengar får det fler att göra "det rätta".
Om du är "miljötaliban" och sedan kör D3?!
Jag skrev lite... :)
Och den räknades faktiskt som "miljöbil" förra året.. Jag ville ha en V60 D6 men det hade firman inte råd med.

Storleken på bilen behöver jag i jobbet.. Inte allt för sällan det lastas fullt där bak. Som privat bil har vi en betydligt mindre.. en Hyundai i30. (Som i och för sig drar lika mycket.. men den är ju 5 år gammal också.)

Jag undantar inte mig själv när jag säger att Svensson tänker med plånboken.. jag gör också det till viss mån. En "miljödiesel" blir betydligt billigare för mig per mil än vad min tidigare bil var.
Vi diskuterar fortfarande utan att veta mer än vad oserös slaskpress skrivit...så nivån får bli därefter :wink:

Joel80<--
Men då tycker jag att vi kan ta det fullt ut istället för att vi skall ge en massa val och i onödan förgifta både oss själva och naturen.
Så låt oss i sann Sovjetisk anda låta dig fritt välja din bil sålänge det är en Reanult Twizy och den är vit för att inte AC (om det nu finns?) skall belasta bränsleförbrukningen i onödan soliga dagar.

Så din V70 D3 Dynamic Edition MY13 kommer härmed bytas in till en vit Ranault men 17 pigga hästkrafter helt utan kostnad.

En flygresa till Gran Canaria är en ren nöjesresa och bör därmed kosta 10k extra då den inte fyller en funktion mer än nöje.
Dessa fyllepråmar som seglar på östersjön försvinner ganska snabbt då det kommer kosta 3000 sek/resa.
Vem tänker på att dessa lyxkryssare som far jorden runt och du betalar dyrt för drar 80Kg olja/dygn/person då du är ute och gottar dig och sörplar i dig ostron?
Blir fina pengar det då du skall hala upp plånboken,

Jag är med på ditt spår att det måste ställas om rejält för att vi skall få rätsida på utsläppen.
Men jag tror inte att det är så lätt som man tror.
Om man nu ville minska olyckorna i trafiken så skulle man inte infört en strikt zebralag som ökade olyckorna?
Om man nu ville att utsläppen minskade och fler körde på etanol så skulle man inte stoppa folk från etanolkonvertering?
Här i Tokholm bygger man bostäder på parkeringen så att man tillför 50 bilar och samtidigt bygger bort 50 parkeringsplatser.
Att leta parkering i 40 minuter om dagen bör väl vara en miljöbelastning?

Att man nu tar bort sätena i T-banevagnarna är en desperat åtgärd för att möta den ökande belastningen i kollektivtrafiken då man stryper bilarnas framkomlighet. Man har ingen annan möjlighet att möta den belastningen som skulle komma om folk började åka kommunalt.

Är inte dödligt seriös, men intressant disskussion är det

/Sthlm
joel80 skrev: Och den räknades faktiskt som "miljöbil" förra året..

En "miljödiesel" blir betydligt billigare för mig per mil än vad min tidigare bil var.

Spelar ingen roll om din D3 var en "miljödiesel" förra året med svanenmärkning och klistermärken med gröna tallar osv ...

D3 = diesel = miljöfarligt hur än man vänder och vrider på det. Om man än så kallar den för "miljöbil".

Diesel är inte miljövänligt mot ngt.

Enligt tabellen skall D2, D3 och D5 för "belöning" och redan där förstår man att den "nya" systemet är åt helvete redan från start.
Haha.. Mja.. Man får väl kanske gå en lite "lagom" väg för att inte skapa inbördeskrig. :)
Jag är inte för en massa förbud och total statsstyrning.. men lite styrning för att få folk att "välja rätt" tycker jag kan vara skonsamt. När det hela är tänkt att vara självbetalande genom att de skatter som tas ut och ges tillbaka till de som väljer miljövänligt är bra.

Båtresor är väl för övrigt rätt så miljövänliga? I allafall om du jämför med flyg.. T.ex så är ju tydligen grönsaker från Brasilien som kommer via båt bättre ur miljöhänsyn än sånt som flygs från tyskland/holland.. Så nån fylleresa till Finnland ska det kunna bli ändå för den som känner ett behov. :D

Med färre parkeringar räknar politikerna att färre ska skaffa bil (då det ju blir "så jobbigt" att hitta parkering.). Sen att det inte riktigt fungerar så utan blir halvt kaos är en annan sak.. Men vill man ha bra tillgång till bil och ha enkelt att parkera kan man bosätta sig utanför stan. Det räcker med att du kommer utanför tullarna så blir det enklare.. Själv skippade jag storstan för ett år sen efter 10 år med parkeringshets och flyttade "hem" till Gävle med dubbelgarage och plats för åtminstone 4 bilar och en husvagn på uppfarten. :D

I de flesta storstäder i Europa och världen som har tunnelbana har man betydligt högre kapacitet än i Stockholm då man har fler ståplatser. Den genomsnittliga resan med tunnelbanan i Stockholm tror jag bara var 5-6 minuter.. det orkar man stå. :)
Sharkbait skrev:
Spelar ingen roll om din D3 var en "miljödiesel" förra året med svanenmärkning och klistermärken med gröna tallar osv ...

D3 = diesel = miljöfarligt hur än man vänder och vrider på det. Om man än så kallar den för "miljöbil".
Diesel är inte miljövänligt mot ngt.

Enligt tabellen skall D2, D3 och D5 för "belöning" och redan där förstår man att den "nya" systemet är åt helvete redan från start.
Ja du har nog rätt.. fast med partikelfilter är det inte så illa.. och om man som jag kör mest motorväg och landsväg blir det inte samma påfrestning på stadsluften, och jag släpper ut mindre Co2 än med en bensinare.
Det är svårt det där.. väga pest mot kolera.. Då jag kör nästan 3000 mil i tjänsten per år vägdes också serviceintervall in i köpet.

Nu har det bränt en kabel igen :D Har t&[…]

installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]