Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag har precis varit ute och åkt lite med min volvo, en kort sträcka på ca 1 mil.
När jag stannade bilen hemma såg jag att det sipprade fram rök från motorn, min tjej hade stängt av fläkten så dessvärre hade jag inte känt någon lukt inuti bilen. Det verkar som att lukten kommer från drivremmen.

Jag har varit med om detta två gånger förut. En gång i Lettland för typ en månad sedan och sedan väldigt lite, lätt igår.

Gången i Lettland trodde jag att det var AC-kompressorn som skar då den hade låtit illa en tid, knorrat och haft sig. Den gången stannade bilen och väntade i 5 minuter, för att sedan stänga av AC'n och åka igen.
Jag kände ingenting mer tills för en dag sen, då jag återigen var ute och åkte typ 1,5 mil. Det var bara en svag lukt precis när jag var näst intill framme, så visst undrade jag vad det var, men varken kunde eller orkade göra någonting åt det just då..

Ikväll däremot blev det riktigt rejält, och nu verkar det som att jag inte har någon bil tills jag har listat ut vad det här beror på..

Antar som sagt att det är drivremmen det luktar om, men vad beror detta på? Vad är det drivremmen driver egentligen? Är det så att den driver AC-kompressorn? Kan det i så fall vara så att just det hjulet står stilla och att det blir varmt och bränt av friktionen när remmen snurrar? Vad kan man isåfall göra åt detta?
Det ser förövrigt ut som att det främre hjulet längst ner som blir varmt.

Kan någon lite kunnigare hjälpa mig att ställa en diagnos? Vore kanon att veta vad jag har att göra med!
Försökte ta ett par bilder, men det blev väl inte hundra.. På sista bilden syns det i alla fall att det ser varmt ut..

Bild

Bild
Om den bara slirar när Ac:n ska gå så borde det ju vara pumpen som havererat och då är det byte som gäller om du vill ha ac i bilen. Annars måste du få bort spänningen från magneten som drar kopplingen till pumpen. Kanske räcker det med att plocka säkringen eller om det sitter någon kontakt som går att rycka isär?
Jag misstänkte nästan att det var ac-pumpen, men var inte hundra. Så tack för bekräftelsen. :)
Okej, så förmodligen är det någon form av magnetkoppling som ligger på och bromsar hjulet?

Nu står ju AC'n på off, men ändå snurrar hjulet bara på typ halvfart, om ens det. Ska prova lite imorgon, men är det någon som har fler idéer på hur man kan få det att funka tills man fått tag på en utbytespump? Det är som sagt smått akut då jag behöver bilen till jobbet på måndag. Bra att ha lite alternativ när man väl håller på och grejar.

Tack för bra hjälp hittills!
MVH
Ludde
på min 855:a har ac-pumpen skurit o då har tidigare ägare bara bytt rem o monterat rem för bil utan ac så kan ju va ett alternativ o testa för din del om de nu är ac-pumpen som bråkar
Vänta nu, håll dina hästar. Hjulet ska snurra med samma fart som remmen. När ac:n kallar på kyla så drar magnetkopplingen och kopplar på det sättet in själva pumpen. Typ samma som kopplingen motor - växellåda. Skulle du ha fel på pumpen så märker du isf. bara av det när du har varmt i bilen.
av rid54
Om AC är avstängd ska väl bara "remskivan" snurra med remmen, inte centrum av drivhjulet till kompressorn? Om det ändå snurrar med är det knas med magnetkopplingen (den frikopplar inte) och då lär det efterhand bli rätt varm där. Säkerställ hur det är med avstänging (skivans centrum ska stå still) och vad händer sedan när AC är påslagen? Då ska ju hela hjulet snurra, men om kompressorn (dessutom!) har skurit lär det ju börja väsnas.
Okej.. Tack för svaren.
Vad jag kan se snurrar "hela" remskivan till AC'n hela tiden oavsett om AC'n är på eller av. När jag plockar bort drivremmen kan jag snurra på remskivan för hand, relativt lätt, men när den kommer till ett visst läge på varvet går det lite tyngre för att sen gå lättare igen.

Jag köpte en drivrem till v70 utan ac igår. Tänkte att jag bara skulle koppla förbi den tills vidare, men det blev inte rätt längd.. Ser dragningen annorlunda ut när det är utan ac bortsett från själva AC'n då? Remmen jag har köpt är 1555 mm. Den verkar vara nästan en dm för lång när jag drar den på samma sätt som gamla remmen men skippar AC'n.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]