Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av cycler
Delvis OT:

Har också samma "nyare" löstagbart drag. (Hade den gamla typen på min Mondeo som jag tyckte var bättre. Besiktgubben tyckte också den gamla var bättre)

Till frågan: Finns det ett skydd till detta nya drag? Fick det gamla skyddet när jag handlade på Bilia och det passar givetvis inte (J-a klantskalle där)

Finns det ett nyare och killen bara plockade fel eller finns det inte alls och killen är helt ute och cyklar? Killen på Bilia alltså.

/C
Användarvisningsbild
av CarMan
zenobia skrev:
CarMan skrev:
zenobia skrev: Hmm... ett släp som lossar pga en defekt kopplingsannordning, är det bara jag som anser att det är en trafiksäkerhetsdetalj... :shock:
som jag förstod trådskaparen så är inte dragets säkerhets låsning trasig, uten bara den lilla enkla nyckeln är ur funktion.

drag groken ska fungera, den är nog inga problem att få ut på garantin.
men dn här lilla nyckeln kan det nog vara värre med, det var därför jag fråga vilket drag han hadde 8gamla sorten är ju billig att byta lås på, så den är ju inget att tjafsa om, den lär dom byta åt honom
Rätta mig gärna om jag har fel, men skall inte ett löstagbart drag just gå att ta loss på besiktningen? När jag besiktigade i förra veckan skulle iallafall nyckeln fram så att han kunde låsa upp, ta bort drag, sätta fast drag och låsa igen.
ja det ska gå att ta bort draget.
trådskaparen har inte sagt att det inte går, han klagar ju bara på att det lilla låset inte funkar
Användarvisningsbild
av CarMan
cycler skrev:Delvis OT:

Har också samma "nyare" löstagbart drag. (Hade den gamla typen på min Mondeo som jag tyckte var bättre. Besiktgubben tyckte också den gamla var bättre)

Till frågan: Finns det ett skydd till detta nya drag? Fick det gamla skyddet när jag handlade på Bilia och det passar givetvis inte (J-a klantskalle där)

Finns det ett nyare och killen bara plockade fel eller finns det inte alls och killen är helt ute och cyklar? Killen på Bilia alltså.

/C
det finns skydd till nya stötfångarna, det vat jag, lite osäker på om det finns till dom gammla.
av TerSve
Nu undrar jag vem som kör med det löstagbara draget monterat hela tiden. Använd gärna funktionen att ta bort kulan och lägg den i sin påse rengjord när den inte används. Då kommer det inte in så mycket salt i låset.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
TerSve skrev:Nu undrar jag vem som kör med det löstagbara draget monterat hela tiden. Använd gärna funktionen att ta bort kulan och lägg den i sin påse rengjord när den inte används. Då kommer det inte in så mycket salt i låset.
Ett helvetes jobb med löstagbara drag, Trådskaparen har problem med en 05a !!! HUr bra tror ni det funkar om 15 år i saltslasket.

Jag har numera övergett löstagbara drag till förmån för fast. Jag tog av/på draget varje dag (när jag använda drag ofta) och smorde med rostskyddsolja varje gång både i fäste och på krok.

Men det är ju fan bara 1% som sköter sina drag som man ska och då slutar det funka på nolltid.
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:
TerSve skrev:Nu undrar jag vem som kör med det löstagbara draget monterat hela tiden. Använd gärna funktionen att ta bort kulan och lägg den i sin påse rengjord när den inte används. Då kommer det inte in så mycket salt i låset.
Ett helvetes jobb med löstagbara drag, Trådskaparen har problem med en 05a !!! HUr bra tror ni det funkar om 15 år i saltslasket.

Jag har numera övergett löstagbara drag till förmån för fast. Jag tog av/på draget varje dag (när jag använda drag ofta) och smorde med rostskyddsolja varje gång både i fäste och på krok.

Men det är ju fan bara 1% som sköter sina drag som man ska och då slutar det funka på nolltid.
jag har en 00:a o mitt löstagbara drag funkar! tå tiden är inga problem.

hur kan ni veta att trådskaparen har salt i sitt lås? han beskrivet problemet som om det sitter nått i låset
Användarvisningsbild
av Zilv
Jag har aldrig på min dragkrok på , bara vid användning. och smörjer upp det minst 2 gånger om året.

Har många polare som har problem med dragkroken.
När kroken har suttit på året runt utan att ens användet det eller rört det.
Användarvisningsbild
av DJ
Frågan har egentligen inget med garantin att göra.
Om draget inte fungerade när du köpte bilen så ska det ha stått i bilens varudeklaration. Om de missat att upplysa om detta fel så har de ju indirekt skrivit att dragkroken fungerar.

Vilseledande marknadsföring och de har egentligen ansvaret för att få tillbaka bilen i det skick de utlovat vid försäljningen.

Huvudproblemet är att Rejmes i Linköping behandlar ju sina kunder "sådär"...

12-månadersgarantin inte är så mycket att ha när man läser det finstilta. T.ex. när jag köpte bilen hos dem gick 12-månadersgarantin ut efter tre månader... :(

Skit i garantin, den är dålig. Du ska ha fått en bil i det skick som utlovats, annars gör de fel enligt LAG.

Jag försökte få dem att laga trasigt handskfackslås ("ingen garantigrej, det borde jag kollat innan jag köpte bilen") samt förardörrens tätningslist som lossnade ("ingen garantigrej" utan vidare förklaring) förgäves.
Vid försäljningen marknadsfördes garantin som gällande allt utom rena slitagedelar som däck, lampor, bromsar, koppling etc.

Däremot fick jag nya krängningshämmarstag och ett par bussningar i framvagnen. De var kassa och byttes "på garantin", fast egentligen så borde de bytts med lagens stöd (och bilfirmans ansvarskänsla??) ändå eftersom bilen marknadsförts som "felfri" i varudeklarationen.

Det är väl inget fel på löstagbara drag, men ofta fel på skötseln. Jag skulle gärna ha ett löstagbart, så man slipper sparka i smalbenet och skita ner sig.
Användarvisningsbild
av CarMan
vi har ju fortfarande inte fått svar. men jag tolkar det som att draget funkar felfritt påp trådskaparens bil
Användarvisningsbild
av Zilv
Jo dragkroken funkar utmärkt men om jag skulle vilja lås fast draget så kan jag inte det pga av något sitter i låset på dragkroken.
Och skulle jag använda dragkroken så skulle jag vilja låsa det vid användning pga det känns säkrare.
Men nu har jag pratat med säljarledaren och marknaschefen på Rejmes i Linköping och det är tydligen inga problem längre.
Och jag har pratat med min personliga mekaniker och han har beställt nytt lås nu.

Ytterknut bytte jag på plats när jag in[…]

Byta stereo...

Hej, har en s40 2004, med orginal cd samt kassett[…]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat lä[…]

Varför slå i en så svindyr olja[…]