Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Storfot
Är det någon som har tips på hur man varaktigt skrämmer bort fåglar från bilen?
Vi har en sädesärla som ser det som sin livsuppgift att slåss mot våra backspeglar samtidigt som den skiter ner bilarna. (Att fälla in / täcka speglarna hjälper inte, då ger den sig bara på rutorna istället.)
Samma sak brukar inträffa varje år, men då brukar han tröttna efter några veckor. I år däremot verkar han inte ha några planer på att sluta.
av Rådlös
Det här är ett båttillbehör, men torde fungera även på en bil. Förutsättningen är ju att det blåser lite.
http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=11151

Det finns även attrapper av berguvar och dom borde vara effektiva. (?) Jag har dock sett motsatsen. Ett tak på ett kontorshus har en "rökruta". Där har man satt upp en sådan berguv för att skrämma bort fåglar. Jag bor mitt emot detta kontorshuset. Jag har sett kajor som landar och sätter sig på denna plastberguvs huvud! :shock: Berguvar äter gärna kråkfåglar, dit kajorna räknas. Kajorna hålls för att vara smarta också och har väl genomskådat bluffen med en plastuggla eftersom den aldrig rör på sig?
av llesrof
He he he... erotiskt urspårade sädesärlor är svåra :D
av Storfot
Jag får väl ta och fixa några fejkade rovfåglar. Vad jag hört så hjälper det bara för stunden, men det skadar ju inte att försöka. Och jo, jag har övervägt att inhandla ett luftgevär el. dyl. Men det klassas väl som jaktbrott plus att parkeringens utseende gör det lite svårt att vara säker på att inte träffa något olämpligt.
av Rådlös
Nu var det här en sädesärla. Vissa bönder på landet hade förr en metod att hålla borta måsar och kråkfåglar. Dom sköt en fågel och hängde upp liket i fötterna i en hässjestör. Det var effektivt. Dom andra fåglarna av samma art förstog att det var farligt att vara i närheten.
Nu anser åtminstone jag att sädesärlor är nyttiga djur, dom äter insekter. Och det är jag tacksam för. Men kan du forma till och måla något som ser ut som en död sädesärla, som hänger upp och ner med utsträckta vingar på en käpp nära bilen, så vågar den sig nog inte i närheten där backspeglarna finns.
Den tror att det är en rival där i speglarna som den måste jaga bort från reviret och det går ut över din bil.
Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]

Felkod B5

Läste denna tråden och tyckte att det […]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]