Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zkog
Hejsan, har läst några trådar ang detta.

Min bil har liknande fenomen som alla andras inprincip. Den startar & går upp till ca 16-1700 varv, och går ner & dör direkt. När bilen är VARM eller körd. När den e kall, så kan ja hålla på gasen & den sticker upp till strax över 2000 varv & gå lyckas ja få igång den utan problem. men bara när den e kall. har jag kört bilen ett tag ( 15min eller mer TYP ) och stänger av & ska starta, så startar den & dör, startar & dör, om och om igen. Pinsamt & fruktansvärt störandes !!!! men den startar efter.. 15-100 ggr..
Då tänkte ja ( efter vad ja läst ) JAA, de måste va antennringen eller va den kallas som sitter vid nyckeln, Immobolizern alltså.. gud så bra.. eller nyckeln då. Så tänkte åka till volvo & köpa en idag & även 2 nya nycklar. ( better 2 be safe then sorry!) Men så kom ja på en annan sak som skiljer sig? Om jag har kört bilen & stänger av den ( efter 15min eller mer ) så ställer ja den i en backe. för när ja gör de, så kan ja rulla igång bilen och de funkar.. den hackar o spottar o fräser, men den går igång. inga problem !

Detta är en S70 2.5T, 1999:a med elektroniskt gasspjäll !

Då måste de väl vara gasspjället eller?? :S

Om de inte finns något annat än gasspjället att byta för att den gör så här,(1) kan man göra rent de? för när bilen väl startat, då går den HUUR fint som helst. Hoppar inte på tomgång, ingenting, gasrespons precis som vanligt, om man gör rent de, kanske de hjälper? några tips vore snällt !

Sen har ja ett annat problem. Jag kommer inte in i bilen program vara på bilen, med varken Mekonomen eller Volvos alla system. Dom kommer inte in i datorn via OBD'n. Med kinas skit OBD läsare kan ja få fram felkoder, men kan inget göra åt dom. volvo får inte fram något. Att man inte kommer in i systemet kan de ha att göra med att ja bytt från Automat till manuell växellåda & tagit bort ena delen av EL'n som går till automat styrenheten som sitter brevid den andra "Standard" som sitter i motorrummet? Eller kan de ha med att göra att ja bytt Mätarhus till gamla v70R's mätarhus ( de som har blåa mätartavlor) eller är boxarna paj? eller ah, snälla ! kör ut bilen i skogen o tänder eld på den.. nä men detta går mig på nerverna !!

Alla tips & trix osv är välkomna ! & efter bytet av växellåda så funkar fortfarande allt förutom 1 sak, och det är farthållaren. men allt annat funkar.

Mvh
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Tommty skrev:just den årsnodellen är trixig med felkodsläsare, inte vilka läsare som helst tar dessa felkoder.
Hm? Normalt sett fungerar i stortsett vilken CAN-BUS läsare som helst. 97-98 därimot, är äckligt jobbiga att läsa då enda alternativet (förutom volvos super-utrustning) är vag-com kabel + laptop + vol-fcr.

Om inte volvo kommer in så är det antingen en riktigt dålig verkstad som saknar utrustning(vilket låter lite märkligt), eller så är något knas med din bil, så som jag uppfattar det iaf.
Får dom inte fram något felmedelande? Det bör ju vara en felkod i sig självt, tycker man. Jag är dock inte direkt insatt i can-bus felsökning så kan inte komma med några direkta tips ... :|
av Zkog
Ja.. dom har provat med 2-3 olika system & komma åt, men det är tvärstop att komma in. Kontakt finns, den establerar en kontak med OBD läsaren & datorn uppfattar att de ska vara en bil.. MEN kommer inte in & kan läsa meddelanden osv. Fan blir så galen.. lagt ut lite över 70.000 kr på bilen de senaste & nu kan ja inte få ordning på den.. snacka om bort kastade pengar om de inte funkar. får bli skroten på den isf..
av *pettson*
Volvo kommer in i 99års modell med sin utrustning utan problem. 99 är en bastardmodell som är halv canbus. Dom flesta eftermarknadsintstrument kommer INTE in i den.
OM det tjurar fullt även för volvo så måste det felsökas varför det inte blir svar som tänkt.
Vill det sej illa då så är det internt i styrdonet och då måste det bytas.
av Kurtoua
Zkog Idag, 11:58 Ingen som har någon idé??
Eftersom du har bytt till ett äldre mätarhus så får du inte ut några felkoder. Den dator som samlar in felkoderna sitter i DIM. Det kan vara av vikt för den som skall felsöka att man får reda på om det har gjorts förändringar mot orginalet. Mvh Kurtoua

Och slutligen samma sak men med låsknoppen n[…]

Saknar Android Auto

Hej, nybliven Volvoägare (V60 Crosscountry […]

köpråd extraljus ledramp

Ny här beställde hem nyss Asplight TB1[…]

Spolning av automatlåda

241101, kollade fakturan nu. Spoling, två st[…]