- fre 31 maj 2013, 10:52
#758842
Hejsan, har läst några trådar ang detta.
Min bil har liknande fenomen som alla andras inprincip. Den startar & går upp till ca 16-1700 varv, och går ner & dör direkt. När bilen är VARM eller körd. När den e kall, så kan ja hålla på gasen & den sticker upp till strax över 2000 varv & gå lyckas ja få igång den utan problem. men bara när den e kall. har jag kört bilen ett tag ( 15min eller mer TYP ) och stänger av & ska starta, så startar den & dör, startar & dör, om och om igen. Pinsamt & fruktansvärt störandes !!!! men den startar efter.. 15-100 ggr..
Då tänkte ja ( efter vad ja läst ) JAA, de måste va antennringen eller va den kallas som sitter vid nyckeln, Immobolizern alltså.. gud så bra.. eller nyckeln då. Så tänkte åka till volvo & köpa en idag & även 2 nya nycklar. ( better 2 be safe then sorry!) Men så kom ja på en annan sak som skiljer sig? Om jag har kört bilen & stänger av den ( efter 15min eller mer ) så ställer ja den i en backe. för när ja gör de, så kan ja rulla igång bilen och de funkar.. den hackar o spottar o fräser, men den går igång. inga problem !
Detta är en S70 2.5T, 1999:a med elektroniskt gasspjäll !
Då måste de väl vara gasspjället eller?? :S
Om de inte finns något annat än gasspjället att byta för att den gör så här,(1) kan man göra rent de? för när bilen väl startat, då går den HUUR fint som helst. Hoppar inte på tomgång, ingenting, gasrespons precis som vanligt, om man gör rent de, kanske de hjälper? några tips vore snällt !
Sen har ja ett annat problem. Jag kommer inte in i bilen program vara på bilen, med varken Mekonomen eller Volvos alla system. Dom kommer inte in i datorn via OBD'n. Med kinas skit OBD läsare kan ja få fram felkoder, men kan inget göra åt dom. volvo får inte fram något. Att man inte kommer in i systemet kan de ha att göra med att ja bytt från Automat till manuell växellåda & tagit bort ena delen av EL'n som går till automat styrenheten som sitter brevid den andra "Standard" som sitter i motorrummet? Eller kan de ha med att göra att ja bytt Mätarhus till gamla v70R's mätarhus ( de som har blåa mätartavlor) eller är boxarna paj? eller ah, snälla ! kör ut bilen i skogen o tänder eld på den.. nä men detta går mig på nerverna !!
Alla tips & trix osv är välkomna ! & efter bytet av växellåda så funkar fortfarande allt förutom 1 sak, och det är farthållaren. men allt annat funkar.
Mvh
Min bil har liknande fenomen som alla andras inprincip. Den startar & går upp till ca 16-1700 varv, och går ner & dör direkt. När bilen är VARM eller körd. När den e kall, så kan ja hålla på gasen & den sticker upp till strax över 2000 varv & gå lyckas ja få igång den utan problem. men bara när den e kall. har jag kört bilen ett tag ( 15min eller mer TYP ) och stänger av & ska starta, så startar den & dör, startar & dör, om och om igen. Pinsamt & fruktansvärt störandes !!!! men den startar efter.. 15-100 ggr..
Då tänkte ja ( efter vad ja läst ) JAA, de måste va antennringen eller va den kallas som sitter vid nyckeln, Immobolizern alltså.. gud så bra.. eller nyckeln då. Så tänkte åka till volvo & köpa en idag & även 2 nya nycklar. ( better 2 be safe then sorry!) Men så kom ja på en annan sak som skiljer sig? Om jag har kört bilen & stänger av den ( efter 15min eller mer ) så ställer ja den i en backe. för när ja gör de, så kan ja rulla igång bilen och de funkar.. den hackar o spottar o fräser, men den går igång. inga problem !
Detta är en S70 2.5T, 1999:a med elektroniskt gasspjäll !
Då måste de väl vara gasspjället eller?? :S
Om de inte finns något annat än gasspjället att byta för att den gör så här,(1) kan man göra rent de? för när bilen väl startat, då går den HUUR fint som helst. Hoppar inte på tomgång, ingenting, gasrespons precis som vanligt, om man gör rent de, kanske de hjälper? några tips vore snällt !
Sen har ja ett annat problem. Jag kommer inte in i bilen program vara på bilen, med varken Mekonomen eller Volvos alla system. Dom kommer inte in i datorn via OBD'n. Med kinas skit OBD läsare kan ja få fram felkoder, men kan inget göra åt dom. volvo får inte fram något. Att man inte kommer in i systemet kan de ha att göra med att ja bytt från Automat till manuell växellåda & tagit bort ena delen av EL'n som går till automat styrenheten som sitter brevid den andra "Standard" som sitter i motorrummet? Eller kan de ha med att göra att ja bytt Mätarhus till gamla v70R's mätarhus ( de som har blåa mätartavlor) eller är boxarna paj? eller ah, snälla ! kör ut bilen i skogen o tänder eld på den.. nä men detta går mig på nerverna !!
Alla tips & trix osv är välkomna ! & efter bytet av växellåda så funkar fortfarande allt förutom 1 sak, och det är farthållaren. men allt annat funkar.
Mvh