Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av laser2
Intressant tråd, jag har också funderat en hel del kring regenerering, om man t.ex. kan påverka när den skall göra regenerering. Jag kör ju ofta inte så långa sträckor, men ibland blir det lite längre sträckor på ca 3-5 mil. Just dessa gånger skulle man vilja att regenereringen körs och inte på nån kortsträcka på runt en mil.
- Har förstått att en hel del parametrar måste uppfyllas innan bilen försöker göra en regenerering, men vid vilken fyllnadsgrad i filtret påbörjas regenerering (förutsatt att övriga parametrar uppfylls)? Vid 80% får man iaf en varning att filtret är fullt.
- Tar regenereringen olika lång tid beroende på fyllnadsgrad?
- Om man stänger av under pågående regenerering och fyllnadsgraden i filtret ligger över gränsen för start av regenerering, försöker den då avsluta påbörjad regenerering vid första bästa tillfälle eller börjar den om helt från början?
- Om man stänger av under pågående regenerering och fyllnadsgraden i filtret ligger under gränsen för start av regenerering, försöker den då avsluta påbörjad regenerering vid första bästa tillfälle eller väntar den tills fyllnadsgraden i filtret är tillräckligt hög för att starta en regenerering?

Min uppfattning är att bilen försöker göra i snitt en regenerering per tank, men man kommer å andra sidan lite drygt 100mil per tank så det är väl kanske normalt, men senast kändes det som om det bara gått 50 mil sedan senaste regenereringen. Har börjat logga detta för att se om det stämmer. Sker det så ofta och med en bränsleförbrukning som stiger säkert 30% under 3-4 mil så kommer regenereringen påverka snittförbrukningen klart märkbart. De gånger bilen regenererat så har den tagit snarare 30 min innan den är klar.

Kan också passa på att erkänna att jag blivit en stapelnörd! :-)
Men man måste också vara medveten om att staplarna är kapade till närmaste heltal, dvs ett alla snitt mellan t.ex. 5,0-5,9l/100km visas med en stapel på 5,0. :shock:
Användarvisningsbild
av joel80
Jag gissar att mina långa resor ändrar tiden för regenerering.. jag upplever absolut inte att det görs varje tank.. På sin höjd var tredje.. Nu var det nog nästan 300 mil sen sist.. Jag ska notera när nästa görs och hur länge det är till ännu nästa. :)

Jag brukar förutom att stirra på staplarna sitta o räkna på hur långt jag behöver köra med lägre förbrukning innan snittet ändras.. Säg att jag ligger på 5,6l/100km i snitt och har kört 20km den resan.. Om jag då kan hålla mig på en förbrukning på 4,6 under 2 km kommer snittet för hela resan gå ner till 5,5l/100km. Om jag istället kör och håller förbrukningen på 5.1l/100km tar det ca 4km innan jag får ner resans snitt till 5,5l/100km. :)

På så sätt har jag även lite koll på om jag ligger på en förbrukning nära den högre eller lägre delen av staplarnas spann. (Utan att snöa in på sånt här tycker jag inte man kan kalla sig själv stapelnörd..) :D

Edit: Och egentligen måste man räkna baklänges.. Alltså har jag kört 18km så tar det 2km att minska totaltrippen om jag kör med 1,0l/100km lägre förbrukning än det nuvarande snittet. Vid 20km som jag skrev ovan tar det ca 2,2km..
av mattish
Den enda gången jag märker att den genererar är när man stänger av bilen under en pågående sådan.. Då flåsar bilen som en genomslut tjur... Funderade några gånger i vintras vad den höll på med innan jag kopplade..
Användarvisningsbild
av joel80
Idag åkte jag på en regenerering under en längre resa.. Det pågick i ungefär 4 mil och 25-30 minuter. Ökningen i förbrukning låg på ca 2dl/mil.
Det startade ungefär vid 13400km.. Ska återkomma här när det händer igen.. Vilket troligen är mer än 300 mil och mer än en månad bort.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag kan garantera att den regenererat flera gånger innan för dig också. :)
Jag har rätt bra koll på min förbrukning och tror att jag märkt alla gånger den regenererat.. Vilket för mig är med mellan 300-400 mils intervall, vilket troligen är rätt sällan eftersom jag kör många långresor och rätt få korta. De som kör kortare resor och mer stadstrafik verkar ha en regenerering varannan eller ibland vid varje tank (ca 100-200 mil).
Användarvisningsbild
av laser2
Nu har jag lite statistik på min bils regenererande. (Hopplöst långt och svårstavat ord så jag skriver bara 'regen' i fortsättningen. :) )
Min uppfattning att det sker väl ofta bekräftas, det har aldrig varit över 100 mil mellan gångerna, två gånger redan innan 50 mil från förra!
Är verkligen detta normalt, frågar man Volvo så är det säkert så oavsett hur ofta det sker... :(
Säkert påverkar körstil en del, jag har ca 10km till jobbet så det är inte så långt, men ett par gånger i veckan blir det turer upp mot 3-5 mil. Jag försöker köra hyfsat ecodriving, gör sällan fullgasaccelerationer.

Hur funkar styrningen av regen? Om man avbryter så försöker den igen så fort motortemp mm är rätt, men frågan är, fortsätter den där den slutade eller kör den en komplett cykel igen?
Det blir ju inte speciellt bränslesnålt om man (omedvetet) råka avbryta en regen varje gång man kör och bilen därefter försöker köra en komplett regen igen varje gång efter.
Men det blir å andra sidan inte heller speciellt miljövänligt att behöva köra 4 mil och 25 min extra med höjd bränsleförbrukning på 20% var 50 mil heller... :shock:
En komplett regen tar ju minst 40-45 minuter, först skall motorn bli varm (15-20 min) och därefter tar regen ca 25 min. Tror att det är väldigt få som har så långt till jobbet...

Jag kommer fortsätta föra statistik, vore kul om några av er andra gjorde detsamma för att se om det bara är min bil som regen så ofta.
Kod: Markera allt
Datum       km     D-km1  D-km2  Min  Status
2013-05-20  10809    -      -    -    fullgjord
2013-05-28  11296  487      -    -    avbruten
2013-05-30  11334   38      -     5   avbruten
2013-05-30  11380   46      -    19   avbruten
2013-06-16  11652  272    843    25   fullgjord
2013-06-24  12361  709      -     5   avbruten
2013-06-25  12393   32    741    25   fullgjord
2013-07-08  12858  465    465    27   fullgjord
D-km1= km efter förra försöket att regenerera
D-km2= km efter förra kompletta regenereringen
Min = minuter för regenerering (fullgjord eller avbruten)
Användarvisningsbild
av joel80
Kan man se i nån typ felkodsläsare när regenereringarna är gjorda? Är det isåfall bara Vida som gäller? Inte de blilligare varianterna?
av timebandit
Står väl i instruktionsboken hur ofta den regenererar. Min V50 regenererar var 40e mil och det är inom värdena som står i manualen till bilen. Jag har bara 2,5mil till jobbet så antar det är därför den gör det så ofta.
Men som sagt, kolla i manualen.
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]