- fre 24 maj 2013, 12:49
#757147
Intressant tråd, jag har också funderat en hel del kring regenerering, om man t.ex. kan påverka när den skall göra regenerering. Jag kör ju ofta inte så långa sträckor, men ibland blir det lite längre sträckor på ca 3-5 mil. Just dessa gånger skulle man vilja att regenereringen körs och inte på nån kortsträcka på runt en mil.
- Har förstått att en hel del parametrar måste uppfyllas innan bilen försöker göra en regenerering, men vid vilken fyllnadsgrad i filtret påbörjas regenerering (förutsatt att övriga parametrar uppfylls)? Vid 80% får man iaf en varning att filtret är fullt.
- Tar regenereringen olika lång tid beroende på fyllnadsgrad?
- Om man stänger av under pågående regenerering och fyllnadsgraden i filtret ligger över gränsen för start av regenerering, försöker den då avsluta påbörjad regenerering vid första bästa tillfälle eller börjar den om helt från början?
- Om man stänger av under pågående regenerering och fyllnadsgraden i filtret ligger under gränsen för start av regenerering, försöker den då avsluta påbörjad regenerering vid första bästa tillfälle eller väntar den tills fyllnadsgraden i filtret är tillräckligt hög för att starta en regenerering?
Min uppfattning är att bilen försöker göra i snitt en regenerering per tank, men man kommer å andra sidan lite drygt 100mil per tank så det är väl kanske normalt, men senast kändes det som om det bara gått 50 mil sedan senaste regenereringen. Har börjat logga detta för att se om det stämmer. Sker det så ofta och med en bränsleförbrukning som stiger säkert 30% under 3-4 mil så kommer regenereringen påverka snittförbrukningen klart märkbart. De gånger bilen regenererat så har den tagit snarare 30 min innan den är klar.
Kan också passa på att erkänna att jag blivit en stapelnörd!
Men man måste också vara medveten om att staplarna är kapade till närmaste heltal, dvs ett alla snitt mellan t.ex. 5,0-5,9l/100km visas med en stapel på 5,0. :shock:
- Har förstått att en hel del parametrar måste uppfyllas innan bilen försöker göra en regenerering, men vid vilken fyllnadsgrad i filtret påbörjas regenerering (förutsatt att övriga parametrar uppfylls)? Vid 80% får man iaf en varning att filtret är fullt.
- Tar regenereringen olika lång tid beroende på fyllnadsgrad?
- Om man stänger av under pågående regenerering och fyllnadsgraden i filtret ligger över gränsen för start av regenerering, försöker den då avsluta påbörjad regenerering vid första bästa tillfälle eller börjar den om helt från början?
- Om man stänger av under pågående regenerering och fyllnadsgraden i filtret ligger under gränsen för start av regenerering, försöker den då avsluta påbörjad regenerering vid första bästa tillfälle eller väntar den tills fyllnadsgraden i filtret är tillräckligt hög för att starta en regenerering?
Min uppfattning är att bilen försöker göra i snitt en regenerering per tank, men man kommer å andra sidan lite drygt 100mil per tank så det är väl kanske normalt, men senast kändes det som om det bara gått 50 mil sedan senaste regenereringen. Har börjat logga detta för att se om det stämmer. Sker det så ofta och med en bränsleförbrukning som stiger säkert 30% under 3-4 mil så kommer regenereringen påverka snittförbrukningen klart märkbart. De gånger bilen regenererat så har den tagit snarare 30 min innan den är klar.
Kan också passa på att erkänna att jag blivit en stapelnörd!

Men man måste också vara medveten om att staplarna är kapade till närmaste heltal, dvs ett alla snitt mellan t.ex. 5,0-5,9l/100km visas med en stapel på 5,0. :shock:
Nu:
Volvo V70 D4 Summum Business E PRO -15
Tidigare:
V60 D4 DE -13
V40 2.0t Classic -04
S40 2.0t Business -01
Volvo V70 D4 Summum Business E PRO -15
Tidigare:
V60 D4 DE -13
V40 2.0t Classic -04
S40 2.0t Business -01