Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zenobia
Var ute och åkte i Göteborgs fina vinterväder. Helt plötsligt hördes ett sådant där "dyrt" ljud som man inte vill höra. Ett diskret men ändå klart "donk". Efter donket fungerar inte högra vindrutetorkaren längre.

Den vänstra (föraren) fungerar än så länge. Var ute och kände på den andra torkararmen och den sitter fortfarande fast i bilen. Dock finns det inget motstånd i den utan man kan snurra runt den 360 grader om man så vill.

Så nu kommer frågan... Vet någon hur det ser ut där nere? Kan det vara nått clips som lossat från axeln som driver torkararmen?
Användarvisningsbild
av greeeken
Kan va så enkelt att skruven lossnat. Va så på en opel ja hade
av Daddan
På min Opel bytte jag länkaget mellan torkarmotorn och torkararmarna eftersom det gav upp. Fanns då på skroten för några hundrngar.
av zenobia
Nu har man plockat bort sex plastnitar och två muttrar på torkararmarna.
Det är en plastskål som slitits ut och helt enkelt inte klarar av att hålla ihop leden längre.

http://img100.imageshack.us/img100/780/vindrutazq2.jpg

Det tog inte många minuter att få isär och JBs vill ha 425 kronor för en begagnad. Så det kunde ha varit värre...
av fronta
Sitter fruktansvärt töntiga bussningar där och den högra är vänd nedåt, som gjord för att lossna. Ytterligare ett sätt för volvo att tjäna pengar på reservdelar i onödan. Själv vägrar jag betala nära 500 lappen för konstruktionsfel. Ta en O-ring o superlimma fast den för att ersätta den utslitna bussningen. Har hållt för mig i snart 2 år utan problem. tar 10 minuter, men se upp med nitarna, verkar vara engångsprodukter dem med!
av zenobia
fronta skrev:Sitter fruktansvärt töntiga bussningar där och den högra är vänd nedåt, som gjord för att lossna. Ytterligare ett sätt för volvo att tjäna pengar på reservdelar i onödan. Själv vägrar jag betala nära 500 lappen för konstruktionsfel. Ta en O-ring o superlimma fast den för att ersätta den utslitna bussningen. Har hållt för mig i snart 2 år utan problem. tar 10 minuter, men se upp med nitarna, verkar vara engångsprodukter dem med!
Kan hålla med om att det är en idiotkonstruktion. Varför i hela världen vända på den bussningen. Det finns väl ingen anledning till att ha den neråt? Och om man nu verkligen vill ha den på det viset kunde man ju säkra med en låsbricka för en krona eller så.
Senast redigerad av 1 zenobia, redigerad totalt 0 gånger.
av zenobia
fronta skrev:Det jobbiga e att få av torkararmarna men det går fint med en liten avdragare.
Hittade en gammal avdragare från Biltema i garaget, den funkade perfekt.

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan