Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kometen
Hej har en Volvo S70 -98 med morkod:B5202S 10v 126hk 28000mil, har sökt på problemet och vet att det finns trådar men inget fungerar.
Bilen har gått lite ryckigt både när den är kall och varm(låga varv) men problemet eskalerade nu när det blev riktigt varmt då stannade den helt.
Har bytt bränslefilter, Luftfilter, tändstift & en trasig vakum slang(tändstiften var extremt vita). men ingen skillnad tog in bilen på verkstad och de bytte impulsgivaren och bilen startade men den rycker och stannar ibland ändå, nu vill de prova att byta tändkablar då de sitter Biltema kablar och om det inte fungerar så vill de byta kamaxelgivaren. Ingen motorlampa tänds och det finns inga felkoder. Har ni några tips innan man blir ruinerad :)

Mvh Kometen
Användarvisningsbild
av Mackan111
Har du fördelare på den modellen ? I så fall kan det vara ide att kolla hur den ser ut inuti.

Jag hade problem med ryckningar och misständning, det visade sig vara tändkablarna som var slut.
Dock visade det sig mest när det var regnigt/fuktigt ute.
Det blev nya Volvo tänkablar, stift och fördelare. Har gått som en dröm efter det :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, det sitter fördelare på -98or.
Jag gissar också på fördelare/rotor. Dessa kollas och byts typ aldrig, och brukar se ut som skit. Symptomen visar sig med ryckningar, plötsliga motorstopp, svårstad, osv.
Det brukar dock bli mycket värre när det är fuktigt ute (regn, eller har regnat).

Rycken behöver ej heller komma hela tiden.
När min betedde sig så så blev den oftasts att rycka efter man kört "fort" (70+) med den en tid, och sen bromsar ner till t ex 30 (samt växlade ner till 3an eller 2an). Då kändes det som om motorn skulle studsa ur motorrummet och springa iväg på egna äventyr :roll:
Och det löstest med nytt lock+rotor (fast i mitt fall tog jag från 855an, som hade i princip nytt) :)
Kan säga att efter att ha kikat på fördelaren och rotorn som satt på så undrar jag hur tusan bilen ens gick överhuvudtaget.
av Jonah
Haft exakt samma problem som du beskriver med min 2.5 10v men bytte tändkablar/stift, rotor och fördelarlock... nu går hon som en dröm. Rotorn va totalt igen ergad å likaså tändkabeln från tändspolen så bytte allt och de gick på ca 1300:- på okq8 med volvo original delar så va de klart. plus att på dom nya delarna ingick en o-ring till fördelarlocket som tätar till vilket de inte fanns innan på den gamla dosan. Värt ett byte tror ja :) Å sen skulle ja byta verkstad omedelbart :D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
kometen skrev:Fixat det var fördelaren & rotorn som behövde bytas, behövde ej betala för jobbet.
Tack för tipsen.

Ja, se där ja. Ännu en som har fått uppleva den fina servicen volvo har på våra bilar.
Det är ju nästan skrattretande att dessa 2 delar inte ingår i någon service. Nog för att dom håller "många mil", men det är ju långt ifrån några evighetsprodukter och kostar inte många kronor att köpa nya.
Symtpomen som man får med kassa tänddelar får ju dom lite mindre kunniga att se tusenlapparna flyga iväg när dom tänker på vad en reparation kommer kosta.

Har faktiskt sett många 85x70 på blocket som sålts billigt för dom går "ryckigt och ojämnt". Törs ju nästan lova att i dom flesta fall så är det tänddelarna som är kassa - en reparation på ca 500kr om man gör det själv.
av *pettson*
Lucif3r skrev:
kometen skrev:Fixat det var fördelaren & rotorn som behövde bytas, behövde ej betala för jobbet.
Tack för tipsen.

Ja, se där ja. Ännu en som har fått uppleva den fina servicen volvo har på våra bilar.
Det är ju nästan skrattretande att dessa 2 delar inte ingår i någon service. Nog för att dom håller "många mil", men det är ju långt ifrån några evighetsprodukter och kostar inte många kronor att köpa nya.
Symtpomen som man får med kassa tänddelar får ju dom lite mindre kunniga att se tusenlapparna flyga iväg när dom tänker på vad en reparation kommer kosta.

Har faktiskt sett många 85x70 på blocket som sålts billigt för dom går "ryckigt och ojämnt". Törs ju nästan lova att i dom flesta fall så är det tänddelarna som är kassa - en reparation på ca 500kr om man gör det själv.
Ännu mer skrämmande att en VERKSTAD inte fattar så mycket att man börjar med tänddelarna. Nope några misstänkta direkt: Dyr givare, ev saker från biltema och sen ingen aning om det inte är fler dyra givare att byta.
Grundpunkt felsökning: Tänddelar alltid, alltid och lite oftare. Men tydligen inte numera.
av kometen
Hej tack för alla tipps, men är nu på ruta 1 igen :( den rycker vid gaspådrag på alla växlar, kall eller varm.
Den är inte svårstartad så soppa verkar den få, kan det vara kamaxel givaren ändå?
av rid54
Systemet med kamaxelgivare finns på andra bilar än Volvo och min erfarenhet är att en dålig sådan kan ge en del underliga symptom (bl.a svårstartad, ryckig gång) men att det oftast sätts en felkod. Nu är ju inte felkodssystemet helt felsäkert, så ibland kan man vara tvungen att "chansa" lite (eller tänka själv) om det inte finns felkod. Vet inte om det är en dyr pryl till Volvo, förstås, så det kanske inte är så lockande med att "prova". Man kan ju börja med att granska kontakter till berörda sensorer (kamaxel, vevaxel, spjäll, LMM etc etc) om det har kommit in fukt eller nåt sitter löst e.d.

Ja, dagens elsystem är svåra att fö[…]

Âr det någon som nått fram i mot[…]

Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]