Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RunningMike
Ett "brummande" mekaniskt oljud från framvagnen har växt under senaste veckan och nu måste jag åtgärda felet innan det blir totalkollaps. Det följer bilens hastighet även om jag stänger av motorn under färd och jag uppfattar det främst från vänster sida. Har inte märkt skillnad vid gaspådrag eller motorbroms. Inte det klassiska sjungandet från ett hjulllager och inget glapp i något hjullager heller. Bytte växellådsolja eftersom jag var orolig att det var tomt då det finns ett läckage någonstans mellan motor/låda. Dock bra nivå på oljan i lådan och inga större förluster i motorn över tiden heller. Trodde först att det berodde på sprillans nya däck jag köpte för en vecka sedan men ljudet blev värre med tiden och däckverkstan sa att det troligen var något med drivlinan, vilket låter rimligt.

Förslag på felkällor och tips om hur jag konstaterar dessa tas tacksamt emot!
av nissesvolvo
Ibland så kan man tro sig utesluta missljud från hjullager. Jag har själv varit i samma sits. Hade nyligen bytt komplett hörger drivaxel och inom garantin så uppstod det ett brummande ljud. Var då övertygad om att det va stödlagret som gett sig. Men inte. Det var ett hjullager.
Då det är enkelt att kolla så tycker jag Du gör det först. Hissa upp bilens framvagn, snurra på hjulet samtidigt som Du håller med andra handen på fjäderbenet. Gör sedan samma sak med andra sidan. Normalt sett skall det inte kännas eller låta nånting när Du håller i fjäderbenet.

Hittar Du inget så passa på att kolla in damaskerna till drivknutarna. Är någon sprucken eller allmänt dålig så byt knut.
av RunningMike
Tack för tipset Nissevolvo.
Det visade sig vara hjullagret ändå. Jag tog mig en närmare koll på det i lugn och ro. Var nästan omöjligt att känna att det var paj vid upplyft bil, även en yrkesmekaniker missade det och trodde på växellådan. Missljudet försvann vid vänstersvängar då vänsterlagret fram fick lägre belastning.

Nu är det bytt...

Enhet #210 ska tydligen visa vä bak, pol B3&[…]

B230fk saknar kraft

Bränsletrycket ligger på nästan 3 […]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]