Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#758313
På motorvägen mot jobbet började det skrapa extremt mycket från framvagnen nånstans. När jag kom fram kände jag att vänster framfälg var rejält varm. Alla andra normal temp. Jag hissade bilen på domkraft och provade att med neutral ilagd snurra hjulet. Riktigt trögt. Skruvade loss hjulet för att leta skrapmärken på bromsskivan, den såg helt normal ut. Både in och utsida. Ljudet försvann inte/blev inte värre vid kraftiga svängar, så det låter både framåt bakåt och höger och vänster. Det sistnämnda borde tala emot hjullager som borde bli värre vid hård sväng, men skivan såg ju fin ut, borde inte det också tala emot skit mellan belägg och skiva?

Vad tror ni det kan bero på och vad borde nästa steg i felsökningen bli? Funderar nästan på att köpa mig nya belägg och byta bara på chansning, men det vore ju trist om det då var lagret. Det är en honda civic från 2002 det handlar om.
#758317
Plocka ner bromsen och gör rent och smörj. Är beläggen ok kan du återanvända samma, men möjligen kommer de rasa sönder där du delar på grejerna.

/Martin
#758432
Det är ju lite beroende på din definition av "trögt", faktiskt. Det kan vara trögt men stabilt, som att dra runt en massa kugghjul i växellåda/differential etc eller trögt pga anliggande broms (eller sten mellan belägg och skiva), vilket bör kännas rätt annorlunda. Det kan även vara "trögt och knaggligt", som ett pajat lager...
Är det trögt med lite "dödgång" om du byter rotationsriktning > kan vara att du drar runt transmissionen.
Trögt utan minsta dödgång, men som att det nyper när det stannar > bromsar ligger på.
Trögt och ojämnt motstånd, kanske oljud > hjullager eller drivknut

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]