PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Amarace
Lennart, det är ju det som kilowatt skrev egentligen :)

DL och GL-fälgar är ju 5", medans "bas" och 70 o äldre hade 4,5".

Dom du säger kom 72 kom ju 71 på både DL och GL, medans bas fortfarande hade dom äldre fälgarna ända till och med 74.
av Volvosson
Det enkla moderna valet som däckhandlaren vill sälja i detta fall är 185/65-15.
Visst funkar det ok på en bruksbil, men det ser fult och fel ut på en originalbil.

Dels blir det för lite "fläsk" höjdmässigt på fälgen, dels ser hjulhusen tomma ut.

Om man letar på rätt ställe är faktiskt inte 165/80-15 varken dyra eller ovanliga.
Finns helt ok asien-tillverkade sånna här däck med hyffsat utseende och bra pris.
Runt 600 kronor styck är inga problem att hitta och de duger ok till en gammelbil.

Vissa däcktyper kan dock ha ett fult/modernt mönster och/eller fula däcksidor.
Då letar man bara vidare tills man hittar en annan däcktyp som ser bättre ut.
Användarvisningsbild
av lennarte
Amarace skrev:Lennart, det är ju det som kilowatt skrev egentligen
F-n. Jag såg inte att ha skrivit DL också :oops: Annars verkar vi vara överens :lol:
lennarte skrev:Dom kom på -72 års modell (-71 på GL)
Anledningen att jag skrev så är att jag hade en kort period en -71-a som jag plockade delar på Där satt bl.a 4 sprillans nya bärarmar (framvagnen) och så behövde jag växellådan. Där satt "dom gamla" fälgarna på den.
Volvosson skrev:Det enkla moderna valet som däckhandlaren vill sälja i detta fall är 185/65-15.
Nog är det så, 195/65x15 är ju också ganska vanlig dimension. Det blir ju lite högre, men det är det där med fälgbredden igen och nu börjar det nog bli tungstyrt också

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av darkien
lite offtopic men bilprovningen bryr sig inte till 95% i vilken däckdimention du har på bara dom är lagliga besiktade min föredetta 144:a med 215 breda däck bak i flera år o besiktat golfen ja hade med 225/40/17 som ska ha 185/65/14 utan en en fråga om däcken

men för att komma så nära original som möjligt skulle ja gå på de alternativ ja skrev i tidigare inlägg är så bra nära fullprofil man kan komma utan de kostar skjortan o halva armen :wink:
Användarvisningsbild
av lennarte
darkien skrev:lite offtopic men bilprovningen bryr sig inte till 95% i vilken däckdimention du har på bara dom är lagliga besiktade min föredetta 144:a med 215 breda däck bak i flera år o besiktat golfen ja hade med 225/40/17 som ska ha 185/65/14 utan en en fråga om däcken
Du har rätt där, men dom ska kolla "omkretsen" och spårvidden. Det finns av fabrikanten fastställda normer hur mycket det får ändras. Men i praktiken tittar dom bara, och "sticker" det inte ut för mycket, så godkänner dom det. Breda fälgar är inget problem så länge dom breddar lika mycket både utåt ock innåt, då ökar ju inte spårvidden. Jag tror (inte riktigt säker) att du får öka spårvidden på en 140 40mm. Vilket betyder att när fälgen nästan "skrapar i" innerskärmen bak, kan du öka fälgbredden ytterligara 20mm (3/4") utåt. Se'n är det stopp. Breddar du för mycket utåt, ökar belastningen på drivaxlarna och vid kraftig acceleration (med trimmade motorer) blir det "självsvängningar" i axlarna och dom går av.
Rullomkretsen på 225/40x17 är 1918mm och på 185/65x14 är 1868mm. Skilnaden är mindre är 5%. Upp till 10% är godkänt. Klart godkänt alltså. Nu vill jag reservera mig lite för ev. räknefel och lagändringar, men hoppas ni förstår vad jag menar.

Mvh
Lennart
av Amarace
DOm ska inte kolla spårvidden och omkrestsen ;)

Det ingår inte i deras kontroll längre, så länge det ser ok ut behövs ingen vidare kontroll (i princip att det håller sig inom skärmkanten och inte tari någonstans). Ändrades för ett antal år sedan (samtidigt som att kontrollen av EGR togs bort).

Däremot farbror Polis kan vara mer noga med att det ska vara rätt. Omkretsen får ändras med 5%.

Men till problemet från början i tråden. Däck i originaldimension skulle då inte jag köpa Asiendäck, dom må vara billiga, men det är rent ut sagt skit, livsfarliga i regn o.s.v. Har testat några olika, alla är värdelösa förutom i torrt väglag. Så jag tycker man ska satsa på iaf lite bättre kvalitet.

185/65-15 är för övrigt en utmärkt dimension, stort utbud och fungerar bra, dock blir ju rullomkretsen lite mindre. Brukar själv köra med det.
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:Skilnaden är mindre är 5%. Upp till 10% är godkänt. Klart godkänt alltså. Nu vill jag reservera mig lite för ev. räknefel och lagändringar, men hoppas ni förstår vad jag menar.
Jag hade i alla fall rätt med om del :lol: Som sagt ovan, polisen är nog mer noga med dom här sakerna, men nu börjar vi komma låångt från frågan som var ställt från början :roll:
Vad det gäller om Asien däck. Jag kör NangKang (Taiwan) både sommardäck och vinterdäck (dubbat) och är väldigt nöjd. Blir nog sådana till frugans bil nästa sommar, dom rullar väldigt tyst. Hon rullar på Dunlop nu. Tillverkade i Syd Korea...

Mvh
Lennart
av Volvosson
Köpte Nankang XR 611 80 profil till gammelbilen pga de hade rätt dimension till bra pris.
Dessa däck är utan rotationsriktning och har ett hyffsat snyggt lite gammeldags mönster.
Det enda som drar ner utseendet är däcksidorna, de är inte så rena/släta som man önskar.

Nöjd med däcken till vanlig gammelbilskörning. Och nöjd med att man kan undvika dyra däck.

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]