Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MisterMister
Då kan man sälla sig till skaran av de lyckliga som lyckats dra isär inre drivknuten. Dock på en V40, men den verkar se likadan ut som den på bilden. Det var ett jäkla pill att få ihop'et igen, tog dubbelt så lång tid som fjäder- och stabilisatorbytet som var det jag egentligen hade tänkt nöja mig med. Försökte först att sätta "koppdelen" i skruvstädet, placera ring och kulor på rätt ställe i fettet och sedan försöka trycka i navet med axel och allt. Det verkade lönlöst, så jag lossade knutens nav från axeln. Då kunde man ganska enkelt börja med att sätta tre kulor på ena sidan, släppa i navet, stoppa pekfingret i axelhålet och vränga runt navet så att man kunde lägga i de återstående kulorna en efter en. Ett tips är att böja till en liten krok av ståltråd som man kan hålla uppe ringen med under tiden man släpper i navet, kulorna måste ju vara längst ut i spåren för att det ska gå i. :D
av winterstam
Påskmust skrev:Hemligheten, spåren i den inre och den yttre delen skall korsa varandra. Dvs kulan i var spår skall hamna i "skärningspunkten" när man väl fått ihop det.Det känns lite avigt, för man vill ju att spåren skall ligga parallellt. Det går att pilla ihop det på det viset, men som du redan erfarit, så blir leden helt stel. Tips!
Håll inner delen en liten bit in i ytterdelen och pilla i kulorna en och en. När alla kulor är på plats är det bara skjuta i hop delarna.
This!! Det var det med att "spåren skall korsa varandra" som fick mig att fatta hur den skulle monteras ihop! Fan vad skönt när det är gjort och det blev bra!

Försökte ta bort "navet" från drivaxeln som mistermister, men det gick banne mig inte, Hade avdragare och allt men det satt som berget, så drog fast drivaxeln i skruvstädet med navet neråt. Satte fast innerringen med ståltråd enl tidigare tips så att den skulle vara fixerad i rätt läge/nivå (ungefär i jämnhöjd med navet, men du får prova dig fram), höll "koppen" (alltså den yttersta delen som senare skall in i växellådan) med vänster hand, samtidigt som jag pillade i de sex kulorna en efter en med höger hand. Hade torkat rent så att jag kunde markera med en tuschpenna både på "koppen" och "navet" så jag visste vilket läge som var rätt innan jag började. Och kom ihåg - SPÅREN I NAV OCH KOPP SKALL KORSA VARANDRA!

Reggade mig och skrev detta inlägg endast av tacksamhet då jag vet hur stor nytta jag själv har av haft av detta forum, och denna tråd. Underbart när man kan hjälpa varandra! Glad Påsk!
av Alexxelax
winterstam skrev:
Påskmust skrev:Hemligheten, spåren i den inre och den yttre delen skall korsa varandra. Dvs kulan i var spår skall hamna i "skärningspunkten" när man väl fått ihop det.Det känns lite avigt, för man vill ju att spåren skall ligga parallellt. Det går att pilla ihop det på det viset, men som du redan erfarit, så blir leden helt stel. Tips!
Håll inner delen en liten bit in i ytterdelen och pilla i kulorna en och en. När alla kulor är på plats är det bara skjuta i hop delarna.
This!! Det var det med att "spåren skall korsa varandra" som fick mig att fatta hur den skulle monteras ihop! Fan vad skönt när det är gjort och det blev bra!

Försökte ta bort "navet" från drivaxeln som mistermister, men det gick banne mig inte, Hade avdragare och allt men det satt som berget, så drog fast drivaxeln i skruvstädet med navet neråt. Satte fast innerringen med ståltråd enl tidigare tips så att den skulle vara fixerad i rätt läge/nivå (ungefär i jämnhöjd med navet, men du får prova dig fram), höll "koppen" (alltså den yttersta delen som senare skall in i växellådan) med vänster hand, samtidigt som jag pillade i de sex kulorna en efter en med höger hand. Hade torkat rent så att jag kunde markera med en tuschpenna både på "koppen" och "navet" så jag visste vilket läge som var rätt innan jag började. Och kom ihåg - SPÅREN I NAV OCH KOPP SKALL KORSA VARANDRA!

Reggade mig och skrev detta inlägg endast av tacksamhet då jag vet hur stor nytta jag själv har av haft av detta forum, och denna tråd. Underbart när man kan hjälpa varandra! Glad Påsk!
Hur menas med "korsa varandra"? det här var bland det värsta jag gjort.

Spåren går i spiral typ, på ena sättet ramlar alla in perfekt men allt är stelt, detta sätt är fel antar jag, men då blir det att köra in den motsatt håll, men där går den inte alls, så hur gör man egentligen?
av Alexxelax
Så löste det till sist, det gällde att bara tänka ordentligt, men enkelt är det när man vet så jag tänkte berätta så bra som möjligt hur jag gjorde det.

Knutens spår ska gå motsatt skålens, det känns omöjligt från början. Men runt skålen och knuten finns det kanter som blir stor och liten varannan gång och dessa ska inte matcha knutens, utan vara motsatt, alltså stor kant ska vara mot liten kant på knuten.

Lägg skålen i en skruvstäd, be någon annan hålla kardanen med knuten strax ovanför skålen så matchar hålen skålen och lägg i kulorna på plats, sen håll om kulorna och ringen med händerna så dom inte ramlar och sen trycker ni bara ner knuten och allt går in som det ska.
av Alexxelax
Henke3 skrev:kolla den här filmen:

Tack, jag såg den innan men den hjälpte inte mig med själva tekniken att få in den, det blir mycket svårare när ena änden är sluten.
av Amatörmek
Jag har läst igen hela tråden men vet fortfarande inte hur jag skall göra. Då jag bytte fjäderbenslagring och spindelled, råkade jag dra isär den inre drivknuten. Jag har nu lossat den stora slangklämman runt damasken och tagit bort drivaxeln och damasken med kulor och "kulhållare". Kulorna ligger i axelns fåror och hålls på plats av "hållaren". Hur får jag tillbaka detta på rätt sätt i drivknutens ytterhölje som sitter kvar, monterad i bilen.

Jag förstår att kulorna måste ligga i rätt läge och att jag sätter tillbaka damasken med sitt innehåll på rätt sätt i drivknutens hölje.
Är det möjligt att göra på detta sätt, eller måste jag gå tillväga på något annat vis?
av MickeM
Du får nog rycka ut ytterskålen ur växellådan, så du har allt på arbetsbänken. Lite jobbigt om det är högra, för då måste du under bilen.
Risk för att växellådsolja kommer ut, om inte bilen lutar åt motsatta hållet.
av Amatörmek
Jag befarade att jag måste göra som du säger, men det är väl inget att fundera på, det är väl bara att sätta igång. När jag pusslat ihop allt på arbetsbänken, hur kan jag då kontrollera att jag fått allting på rätt plats?
av MickeM
Amatörmek skrev:Jag befarade att jag måste göra som du säger, men det är väl inget att fundera på, det är väl bara att sätta igång. När jag pusslat ihop allt på arbetsbänken, hur kan jag då kontrollera att jag fått allting på rätt plats?
Du känner väl om ihoppsatt knut känns ok, och verkar jobba rätt om du vrider axeln med böjd knut, dvs simulerar att den överför vridmoment....

Yttre knuten ramlar inte isär, så den behöver du inte oroa dig för.
serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]

Bensinpriser v2

Uh-oh.. Iran stänger Hormozsundet. 20% av v&a[…]

Service Peugeot 107

Köpte en amerikansk (Thinkdiag) som är b[…]