Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OscarC
Idag när jag var ute och körde vart jag tvungen att bromsa snabbt på grund av att en person bara gick rakt ut på vägen utan att kolla om det kommer någon bil, och då försvann bromspedalen i golvet och jag tappade nästan all bromsverkan. Fick väja undan rätt så häftigt för att inte köra på fröken mohammed med mobilen i högsta hugg!
Sen när jag närmar mig rödljuset och bromsar så nyper bromsarna lite innan pedalen går i golvet igen.
Någon som har en aning om vad det kan bero på? Luft i bromsrören?

Mvh Oscar C {:-O
Användarvisningsbild
av Frrla
Säkert läckage någonstans.
Inte ovanligt att de blir blött under påfyllningsburken i motorutrymmet.
Annars kolla under, runt bilen vart de är fuktigt och fixa felet..
av rid54
Hittar du inget "yttre" läckage kan det vara huvudcylindern som läcker internt.
av OscarC
Hittar inget läckage någonstans. Ska testa lufta bromsarna och kolla om det hjälper.
En sak till, när jag bromsar och det är varmt ute (typ +20°) så nyper bromsarna hur bra som helst, men när det är lite kallare (ca 12-18°) så försvinner pedalen som tidigare.
av OscarC
Hittar inget läckage någonstans. Ska testa lufta bromsarna och kolla om det hjälper.
En sak till, när jag bromsar och det är varmt ute (typ +20°) så nyper bromsarna hur bra som helst, men när det är lite kallare (ca 12-18°) så försvinner pedalen som tidigare.
av rid54
Gissar fortfarande på internproblem i huvudcylindern. Någon kolvtätning som börjar bli "hård" eller lite sprickor i, men en luftning kan inte skada... dock borde luftproblem vara helt konsekventa utan temperaturberoende.
av OscarC
Hallå!
Jag har tyvärr inte tagit tag i det än på grund av annat intresse... :-/O/
Haha nedå men jag tar studenten nu på lördag så det har varit mycket kring det (B) jag ska ta tag i bromsarna så fort mössan flugit av, och vem vet, kanske ett motorbyte vore på sin plats när man endå är i farten med skruvandet. Spårade ju ur senast jag skruvade så vi får se vad det leder till denna gången :wink:
Volvo 240 B230F går fettigt

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&ari[…]

Tack! Ser ut att va samma, även om det var en[…]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]