Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av karren
Hej. 740:n klarade inte besiktningen och nu har jag tröttnat på fix med den. Den har gått sina mil trots allt. Nu tänkte jag köpa mig något som rullar över sommaren innan jag köper en dyrare och undrar vad ni tror om denna 760.

http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_7 ... ?ca=11&w=1

Vad ska man tänka på med den? Läste bla något om att motorn inte är att lita på på dessa modeller. Den har kamkedja fick jag lära mig - är det bra?

TACKSAM FÖR SVAR!! :)

/Peter
av rid54
Kamkedja i sig själv är inte alls dåligt, den behöver inte bytas som en kamrem. Om det är V6-motorn i denna har just den motorn vissa svagheter (känslig för dålig olja (dvs fusk med olje- och filterbyte...) och överhettning), men rätt skött lär den gå rätt bra. Bilen ser ju helt OK ut...
av karren
Tack för svar! Ja, den är 6-cylindrig! Antar att jag ska fråga när service gjordes senast, om de inte vet får jag väl lämna i han på det. Vad kostar det i runda slängar?

Tacksam för ALLA svar! :)

/Peter
av Rådlös
Bilen har taklucka.
Väldigt bra och komfortabelt när det är vackert väder. Men när det regnar kan det vara ett h**vete. Jag har ägt en bil med taklucka och upplevt några andra. Ingen av dom höll tätt. Kolla upp detta så att tätningslister etc. etc. är hela och "gummiaktigkt" mjuka och smidiga.
av karren
Hehe jackemecke, sant sant. Men jag är inte jättehaj på bilar, ännu :) Bra tillfälle att lära sig - jag har ju detta fantastiska forum till min hjälp så det kanske går!

Tack för tipset ang takluckan! Låter som en bra grej på sommaren!

/pete r
av Malmstroem
Otäta takluckor fixas enkelt med en rulle silvertejp.

Det kan förstås bli lite svårt att öppna efteråt. 8)

(Jag är inte så förtjust i taklucka. Det jag märket mest när det gäller taklucka är att utrymme som jag behöver för mitt huvud försvinner...)
av Eirike93
Malmstroem skrev:Otäta takluckor fixas enkelt med en rulle silvertejp.

Det kan förstås bli lite svårt att öppna efteråt. 8)

(Jag är inte så förtjust i taklucka. Det jag märket mest när det gäller taklucka är att utrymme som jag behöver för mitt huvud försvinner...)
Öppna luckan - stoppa ut huvudet :-)-)

Dåliga lister bör gå att byta, eller så kan man väl försöka smörja dom så dom blir lite feta - såsom dörrlisterna ofta är, då kanske dom sluter bättre :)

Hej igen! Honat cylindrar bytt kolvringar och vevl[…]

Visa din semesterbil(d)

Nästa tur, stop München och Salzburg inn[…]

Bromsvätskebehållare

Var sitter bromsvätskebehållaren p&arin[…]

Elpriset

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K8MWJE/rege[…]