Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av bompaholm
Hej

Skulle runt lunch till bilen.
Ställde den kl 22.30 på gatan...
Kl 23 i natt i centrala Stockholm har polisen fått för sig att stoppa en rattfyllerist och prejat in honom i bilen.
Man har så klart städat upp rattfylleristens härjningar men lämnat min bil med
- trasiga fönster
- kvaddade dörrar
- upplåst då bilen låst upp sig

Nu har folk plockat saker ur den :-(O)

Ringde polisen som såg det som inte deras problem.
De önskade inte ens avslöja vem rattfylleristen var så man kunde fylla i skadeanmälan

Känns piss..
Bilen var en ett år gammal volvo v60
Har nu ordnat bärgning

Men vad är det som gäller med försäkring etc?
av Rådlös
Först av allt: Gör en polisanmälan! Vad du gör sedan och i vilken ordning är nog mindre viktigt.
Att du blev bemött som du beskrev kanske har med polisens nuvarande situation att göra. Plus att dom måste sköta hastighetsövervakning på motorväg. Vore det inte kravaller så skulle dom hålla till på motorvägarna dygnet runt.
Men som sagt, polisanmälan. Sedan kan du kontakta en bärgare och försäkringsbolag m.m. Var gärna med vid skadebesiktningen så att du kan peka och förklara på alla detaljer.
Om du bara anmäler skadan utan någon vållande så lär du få betala självrisken själv. Men egentligen är det ju fylltratten som körde in i din bil och hans försäkring som ska täcka detta. Eller om det är polisens fel som prejade honom in i din bil, fast han gjorde ju fel från början som körde full och fort.
Prata med en annan oberoende polis ang situationen så kanske du får att vettigare svar hur det ska lösas. För du ska ju inte behöva betala en krona.
av SEpaket
Jag hade skadeanmält och skrivit polismyndigheten i aktuellt område som vållande. Jag ser det som såhär att om polisen inte prejat rattfylleristen så hade med med största sannolikhet missat din bil. Utefter vad du berättar tolkar jag situationen så. Då är det så att polisen skall undvika, i görligaste mån, att skada personer eller egendom under sina ingripanden och även förare av polisbil under utryckning är fullt ansvarig ur försäkringssynpunkt. Kör han på något/någon under utryckning kan han ändå bli vållande part. Du kunde ju till exempel knappast väja för polisbil och rattfyllo eftersom du inte befann dig i bilen, så att säga.

Sedan får poliserna i aktuell bil, då särskilt passageraren som är ett vittne och definitivt inte kan ha varit vållande, försöka bevisa att det egentligen var fyllot som var vållande och uppge identiteten. Börjar man bråka så skaffa dig en jurist, det brukar man kunna få betalt av bilförsäkringen.

Du skall i vilket fall inte betala en enda krona i självrisk. Att polisen inte täppte till trasiga rutor, bärgade bort din bil eller ens kontaktade dig där och då kan eventuellt vara brott, tänk tjänstefel. Polisens uppgift är ju trots allt att förebygga brott samt beivra begångna brott. Genom underlåtenheten att städa upp efter sig har du drabbats av stöld, vilket för att polisen inte, trots möjligheten och eventuellt vållande, har förebyggt brott. Men allt detta kan en jurist svara bättre på.
Användarvisningsbild
av erikn
Rådlös skrev:Plus att dom måste sköta hastighetsövervakning på motorväg. Vore det inte kravaller så skulle dom hålla till på motorvägarna dygnet runt.
Japp. För på så sätt får de hög uppklarande faktor på antalet brott som de utreder. Absolut viktigast av allt att man ska hålla rätt hastighet på motorvägen.
av Xuri
inte för å vara sån men i vanliga fall hade detta ju klassats som smitning....

frågan är bara vem som ska åka på smitningen ?
om polisen är allmänt dryg i tele å dessutom avviker från brottsplats utan att meddela ägaren om vad som hänt så hade i alla fall jag polisanmält allihopa för smitning, alla var inblandade ?

man kan tycka att polisen själv skulle skrivit en anmälan...
de går ju dubbelt så fort om dom skriver en på plats när dom ändå väntar på bärgning osv, än att du ska ringa dagen efter å göra en...
Tror inte dom som körde polisbilen har några studieskulder i alla fall......
av llesrof
[quote="Xuri
Tror inte dom som körde polisbilen har några studieskulder i alla fall......[/quote]
Är polishögskolan en betald utbildning?
av 9070
Om folk skulle veta vad en polis tjänar.... Dom blir inte miljonärer...
Men surt att det blivit som det blivit. Bara att polisanmäla allt!
av Xuri
min kommentar om

"jag tror inte dom har några studieskulder" var inte riktat mot vad dom tjänar utan,

att dom inte verkade vara speciellt smarta så jag tog förgivet att dom knappast gjort mer än gått i grundskolan :lol:
nackdelar med Running Boards

Där ser man. Tack!

Vibration på höger sida

Hej, jag har en vibration på höger sida[…]

Låscylinder

Nyckeln går in i dörrens låscylin[…]

Nu har det bränt en kabel igen :D Kan det m&o[…]