PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av anteb
Behöver ny sommaedäck till min 140,
de jag har nu är 165 15"
finns det andra dimensioner som passar på fälgen utan att det blir ngr. skillnader??
skulle 165/65 15" gå bra??
Användarvisningsbild
av lennarte
Dom blir för små. Både på höjden och (kanske) med tanke på belastningen. Bättre med 185/65-15, bör dock använda minst 5" fälgar. Tidiga 140 hade 4,5". Det går med sådana men gärna bredare. Använd gärna på 740 fälgar (6"). Dom passar rakt på, jag hade det på min 144 -72

Mvh
Lennart
av kilowatt
165/80 R15 är det närmaste original du kan komma, då kan du använda originalfälgarna och det ser bra ut, känns bra att köra.
Senast redigerad av 1 kilowatt, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av darkien
som ovan säger 165/80 R15 är de närmaste original man kommer i dagens läge
tex Vredestein T-TRAC 165/80 R15 87T är ett hyffsat budgetdäck
av Volvoraggaren
Var i samma läge i våras och kikade runt lite på olika sulor. Kollade lite vilka däck som var närmast i dimension och hur priserna låg. Jag kom fram till att om skulle man ha någorlunda rätt så var utbudet riktigt dåligt och priserna var överdrivna. Räknade lite på rullomkrets och det slutade med att jag köpte 185/65 15 till cirkus halva priset mot att köpa "rätt" däck. De är synbart lägre men jag tycker att det funkar. Finns stort utbud på vanliga kvalitetsdäck till vettiga priser istället för att betala massa extra för uddamärken och uddamodeller som är mer eller mindre gjorda för veteranbilar med däckmönster som liknar originaldäcken och man har ingen aning om greppet också ligger 40 år efter. Vill man absolut ha originallook och är redo att betala lite extra är saken en annan men jag pendlar med min på sommarn.
Till saken hör att jag kör på originalfälgar som jag är rätt säker på är 5" breda. Köpte Goodyear UltraGrip för 3092kr monterat på originalfälgarna.
Säger inte att det är rätt men så gjorde jag och rullade genom besiktningen med det.
Användarvisningsbild
av lennarte
Volvoraggaren skrev:.
Säger inte att det är rätt men så gjorde jag och rullade genom besiktningen med det.
Det var alldrig någon (på besiktningen) som sa något om 6" 740 fälgar heller. Med Biltemas plastkapslar på ser man inte att dom är bredare. Och det är en markant skillnad i "kurvtagningförmågan" också, om man ska ha den som "busbil". :twisted:

Mvh
Lennart
av kilowatt
[quote="Volvoraggaren
Till saken hör att jag kör på originalfälgar som jag är rätt säker på är 5" breda.[/quote]

Njae, original är på 142-144 4,5" breda De-luxe och Grand-luxe hade 5" från fabriken, och 164 hade först 4,5", sedan 5,5"
Användarvisningsbild
av lennarte
kilowatt skrev:Njae, original är på 142-144 4,5" breda De-luxe och Grand-luxe hade 5" från fabriken, och 164 hade först 4,5", sedan 5,5"
Kan där verkligen suttit GL fälgar på farsans 144. Jag hade för mig att fälgar med navkapslar du "slog på" hade 4,5" och fälgar med navkapsel som skruvades fast (centrumskruv) är 5". Dom kom på -72 års modell (-71 på GL). Balanseringmaskinen vi hade där jag jobbade då fick man manuellt mäta fälgbredden och på farsans 144 -72 var dom 5". Detta spelar ju idag mindre roll, men det är roligt att "vädra" tankarna. Det är mycket gamla minnen som "dyker upp" när jag "pratar" med er här.

Mvh
Lennart

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]

Den står redan på max och påverk[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]