...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av darkien
är bussen en importbuss saknar dessa hastighetsspärr helt och hållet o resterande bussar är enkla o manipulera spärren på iomed bussar saknar färdskrivare så de flesta bussar idag gör ganska enkelt 110-120 km/h
Användarvisningsbild
av joel80
Stay tuned! Idag blev jag hyttad åt både med grep (eller kanske var en kratta) och en näve från två gubbar som tyckte jag körde på tok för fort förbi ett par farthinder i form av "slalomsuggor". Höll ca 38km/h.. så lite för fort gick det, men känns som om dom inte varit nöjd om jag legat i 30km/h heller..

Minneskortet sitter dock kvar i kameran ute i bilen och jag är på tok för trött för att fixa det nu. Men se det här som en liten teaser! ;)
Användarvisningsbild
av joel80
Här kommer de arga gubbarna.. Det var en rätt dålig videosekvens.. man ser inte mycket. Jag måste ha kommit åt kameran eller nått för det ser dassigt ut..
Till vänster precis efter hindren. (Kolla gärna fullscreen via länken.. blev ju tyvärr rätt smått i bild..)

[youtube]i2lbS31rcz8[/youtube]
av 2444ever
Ser ut som att du motorbromsar lite in i första hindret, var hastigheten c.a 38 km/h efter hindret? I så fall hade du kanske typ 45 strax innan hindret. T.ex. 40 upplevs faktiskt som ganska snabbt utifrån sett om det skall vara 30, är faktiskt 33% snabbare.
Kan ju vara så att många kör snabbt där och gubbarna är lite trötta på det, eller så kanske det var i rent preventivt syfte :)
Användarvisningsbild
av joel80
Jag motorbromsade en bit innan hindret men var nere i under 40 redan där filmen början, och var nog nere i 30-35 när jag passerade hindret/gubbarna. Tryckte igång farthållaren igen när jag passerat hindret och har för mig att den satte sig på 32km/h då (Vilket är ganska exakt 30km/h på GPSen)

Jag gasar typ mest med farthållaren då jag tycker mig märka att förbrukningen vid acceleration kan hållas ner rejält då. :)
På 3:an får man igång den från ca 30km/h, på 4:an kan man köra farthållaren från 42km/h och när man kör på 5:an får jag igång den vid 52km/h.

Många kör förbi de där hindren i snigelfart.. vilket jag inte förstår, det är skaplig sikt och inga barn eller så i närheten. Att sakta in i 30km/h räcker gott o väl.. Gubbarna är väl vana med att folk kör i gånghastighet eller nått.
av llesrof
joel80 skrev: Många kör förbi de där hindren i snigelfart.. vilket jag inte förstår, det är skaplig sikt och inga barn eller så i närheten. Att sakta in i 30km/h räcker gott o väl.. Gubbarna är väl vana med att folk kör i gånghastighet eller nått.
Ja det är ju verkligen skitdumt att köra förbi där riktigt sakta..? :roll:
Användarvisningsbild
av joel80
Äh.. såklart inte skitdumt, och inget jag svär åt eller hyttar med näven för ;).. Men det kan bli lite irriterande om någon kör 10-15km/h under hastighetsbegränsningen då det inte finns något direkt som hindrar en att hålla hastigheten. Farthindren är anpassade till begränsningen 30km/h och det är inte för trångt för att köra i skyltad hastighet.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 356

Så det blev så till slut. Ytterligare […]

Tack för svar. Tittade på att byta lyk[…]

Nya kontaker med Volvo , men nu säger dom sig[…]

Läcker spolarvätska avstängd

Jag kanske tolkat det fel. Men tänker på[…]