PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Jodå, nog blev det en bild att titta på. Det tog en stund bara att komma på hur du löst kopplingen mellan förgasarna. Vid första blicken ser det ut som spjällen går åt olika håll. Jag kollade även runt på nätet och kollade på lite bilder på Dellorto förgasare, så nu vet jag lite mer. Det finns ingen justering mellan spjällen i samma förgasare och jag hittade en ritning på Misab's hemsida som visar att spjällskruven sitter/ska sitta (enligt din bild) på vänster sida (förmodligen spegelvänt på andra förgasaren). Dom båda skruvarna är viktiga för det är både stopp för gasspjället och justering av tomgången. Förgasarna skall inte vara helt "stumma" ihop utan man måste kunna "röra dom lite" individuellt, just för tomgångsjusteringen. Tomgången ska man kunna justera med stagen bortkopplade. Om du ser vid GA i Gates (på bensinslangen), i det hålet ska justerskruven sitta enligt den ritningen jag hittade. Kolla även noga att båda förgasarna öppnar exakt lika mycket hela vägen, det ser "lite lustigt" ut vid kopplingen, det skulle kunna bli olika utväxling mellan förgasarna och då öppnar dom inte lika mycket, kanske.

Mvh
Lennart
av bombom
Bra att bilden blev bra :) ringde till kg trimning och pratade med kg själv nu han rekommenderade och ändra lite i bestykningen. Och svarva upp hals ringarna till runt 36-37. Sen beställde jag jag original gasreglage med skjuterskruvar och anligande spjäll med sjusterskruvar så det är lättare och få till en bra synkning.. Var och kollade nu oxå på förgasarna. Och som du sa Lennart så hamnar det understa axeln i ett Döläge några mm på halvgas så det rör sig inte lika mycket där!

Mvh Tobias
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]