Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Jag tror jag vet! Man måste plocka bort motorfästet för att få in kam-tolken från Biltema ja,,
av haso
Vad tror ni , räcker en kuggas förskjutning på avgaskammen för att bilen inte skall starta ? Var lite oklar med motorfästet , taxi gissade rätt , jag menade om biltemas tolk passade med topplock och motorfäste monterat och det gjorde det inte . Jag gör ett nytt med rätt offsett .
av haso
Hej

Lagt om kamremmen med låsta lägen , fortfarande ingen komp som känns när man drar runt motorn för hand . Vad tror ni ?
av *pettson*
Du hade 7 bar vid komptest och nu har du absolut ingenting kännbart? Det var ju högst onormalt. I det här läget kan du snällt lyfta på toppen. Glöm inte att det INTE är en ventilkåpa över kamaxlarna. Det är en kamkåpa där dom är direktlagrade. Se till så den släpper helt jämnt så slipper du skador på den.
Naturligtvis efter att ha plockat av kamremmen igen.
av haso
hej pettsson

kompet låg fortfarande på 7bar men det är ju inte så att man behöver ta i när man drar runt motorn för hand
av *pettson*
Låter ju väldigt lustigt att det blev 7 bar och ingen höjning om du pytsade i lite olja. Det betyder att kompressionen måste försvinna uppåt via ventiler eller via packning trots allt. Men det är otroligt jämnt, vilket det i stort sett aldrig är då ventiler eller packning strular.
Du nollställde veven nu med tolken inkörd bakom startmotorn. Och låste kamaxlarna med ditt verktyg. Verktyget motsvarar nu orginalet så att inte offset är fel. Bägge passar exakt när remmen lades på.
Eller var veven lös och du lade på remmen? Isåfall vilket märke använde du som referens på själva veven och på motorn som är den fasta delen.
av haso
Låste inte vevaxeln men har använt märket på vevaxeldrevet som överensstämde med den knappt synliga markeringen i dalen mellan två kuggar och markeringen på motorn , har kollat på dina instruktioner i många trådar .
av *pettson*
haso skrev:Låste inte vevaxeln men har använt märket på vevaxeldrevet som överensstämde med den knappt synliga markeringen i dalen mellan två kuggar och markeringen på motorn , har kollat på dina instruktioner i många trådar .
Märket sitter på oljepumpen, klart synligt och så lika synligt på vevaxeldrevet. Har du följt mina instruktioner så bör det vara ok.

Och slutligen samma sak men med låsknoppen n[…]

Saknar Android Auto

Hej, nybliven Volvoägare (V60 Crosscountry […]

köpråd extraljus ledramp

Ny här beställde hem nyss Asplight TB1[…]

Spolning av automatlåda

241101, kollade fakturan nu. Spoling, två st[…]