Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Nja, om lambdasonden du nämner sitter före katalysatorn, så borde inte just katalysatorn kunna påverkar det hela. Eller hur? För mig känns det som man borde läsa ut ev felkoder och agera utefter dem i första hand.
av dannePP
Citerar mig själv från mitt sista inlägg på där;

"
Kan med informationen ni fått, det vara så att katalysatorn är sönder?

Med lambdasonden ikopplad till bilen men EJ inskruvad i grenröret så går bilen som en klocka, med lambdasonden i grenröret så går bilen som Agda på 100 år.
Det skramlar om bilen också!

Vad sägs?"

Min teori är att lambdan får dåliga värden utav att det är på tok för mycket avgaser i grenröret som inte kommer ut och när den får friskare luft utanför grenröret så går den som en klocka. Det jag har hört är att om lambdan är dålig (min e dock ny) eller ger dåliga värden vilket den förmodligen gör om det är full med avgaser i röret så kan bilen börja bluddra och inte ha någon kraft alls, så fort vi tok ur lambdan ur grenröret så gick bilen klockrent för; 1 avgaserna har någonstans att ta vägen; 2 lambdan fick helt plötsligt bättre värden i form utav syre utanför röret i våran luft vi andas, inte optimalt men bättre.

Jag tänkte gå ner och knacka lite på katalysatorn idag med en gummihammare och lyssna om det skramlar just där för det skramlar om bilen har jag hört men kom inte på förens igår att det kunde kanske vara katalysatorn som lagt av.

TPFH.
av dannePP
Oh så kom jag på en annan teori, avgasröret kan ju vara igentäppt.. det ska jag kolla med en ficklampa senare idag!
av dannePP
Nu ska ni få höra! Vilka tattare jag köpte bilen utav! Utan att namnge firman då jag inte ringt reklamationsnämnden ännu så ska jag berätta vad jag hittade på min bil.

Jag har ju som sagt tänkt kolla katalysatorn idag och se om den var sönder genom att slå en gummislägga lite lätt och höra om det skramlar. Visst! Den skramlade så den var sönder som jag trodde! NU kommer vi till det makalösa, bilens HC och Lambda värden var skyhöga på senaste besiktningen och på den ombesiktning dom utförde så hade värdena sjunkit från HC 122 till HC 076 och Lambda värdet hade sjunkit till bra nivåer (kommer ej ihåg vad för värden).

Vet ni hur dom gjorde för att fixa felet?! Dom hade monterat en ny universal katalysator från Biltema 699kr och svetsat fast den UNDER baksätet precis innan ljuddämparen OCH SPARAT DEN GAMLA KATALYSATORN SOM VAR SÖNDER OCH SITTER KVAR I BILEN som sitter precis bakom Lambdan DÄR FRAM.

Dom hade kapat bort värmeskölden för att få plats med den nya katalysatorn och hade endast svetsat röret HALVVÄGS runtom röret och täppt resterande glipa med svetspasta, dessutom så var rörets diameter till katalysatorn större än röret till original avgasröret. Hur bifogar man ett fotograti så ni får lite att skratta om ikväll?

Kommer snarast ringa reklamationsnämnden och kräva tillbaka vartenda öre jag lagt ut på bilen och bilen i sig.
Dom har helt enkelt lurat en som inte kan bilar, klart jag vinner det?
av Tommty
Herregud sikka idioter....gråter när man hör sånt.

lägg upp bilden på tinypic eller liknande sida och klicka på [img]ikonen%20på%20svarsmeddelandet%20så%20får%20du%20bild%20([img]www.dinlänk.com/123[/img])

och tyvärr inte alls klart att du vinner det, men du kan om du har tur.
av dannePP
Jag kollade på Carfax och bilfirman hade bilen i sin ägo när de gjorde en ändring för att förbättra värdena i bilen och resultatet är skrämmande när dom utför ett arbete sådär.. vad i det är det du ser som gör att jag inte är 100% säkert på att jag vinner? :)

Dom har ju gjort en felaktig lagning för att bli godkänd via besiktningen och därefter sålt bilen till mig som är helt okunnig om bilar, i hopp om att jag aldrig hittar felet.. tattare.

Reklamationsnämnden kräver ju att man ska gå till företaget och ställa krav så det kommer jag definitivt att göra. Bilfirman är tydligen känd för att fiffla, speciellt med mätarställningar. Byter ägare titt som tätt, address byter dom också väldigt ofta. Allt för att fortsätta med sitt fiffel.
Användarvisningsbild
av Nexus
Ett tips är att aldrig köpa bil från små månglare. De byter ägare så någon garanti som utlovas är ju borta veckan efter när någon" kusin" tar över
PM:a mig gärna vilket företag är nyfiken
av dannePP
Jag har ju hört det där men det är nu i efterhand, trodde faktiskt att dom var ärliga. Men nu kommer jag aldrig lite på någon bilhandlare längre. Man lär sig den tuffa vägen antar jag. Jag är så förbannad.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]