- tis 21 maj 2013, 05:18
Citerar mig själv från mitt sista inlägg på där;
"
Kan med informationen ni fått, det vara så att katalysatorn är sönder?
Med lambdasonden ikopplad till bilen men EJ inskruvad i grenröret så går bilen som en klocka, med lambdasonden i grenröret så går bilen som Agda på 100 år.
Det skramlar om bilen också!
Vad sägs?"
Min teori är att lambdan får dåliga värden utav att det är på tok för mycket avgaser i grenröret som inte kommer ut och när den får friskare luft utanför grenröret så går den som en klocka. Det jag har hört är att om lambdan är dålig (min e dock ny) eller ger dåliga värden vilket den förmodligen gör om det är full med avgaser i röret så kan bilen börja bluddra och inte ha någon kraft alls, så fort vi tok ur lambdan ur grenröret så gick bilen klockrent för; 1 avgaserna har någonstans att ta vägen; 2 lambdan fick helt plötsligt bättre värden i form utav syre utanför röret i våran luft vi andas, inte optimalt men bättre.
Jag tänkte gå ner och knacka lite på katalysatorn idag med en gummihammare och lyssna om det skramlar just där för det skramlar om bilen har jag hört men kom inte på förens igår att det kunde kanske vara katalysatorn som lagt av.
TPFH.