Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
Är du säker att du gick via kabeln när du provade den? Slå av WiFi och kör med bara kabel. Du borde då definitivt få samma hastighet som de andra enheterna. 6-8 Mbit är väldigt långsamt med kabel.

Med WiFi så kan det vara problem att nå den hastigheten. Enheter med inbyggda antenner har ibland (ofta) rätt dålig prestanda. Det kan räcka med att flytta routern eller datorn några centimeter om du ligger på gränsen.

Hur bra uppkoppling visar det trådlösa nätverkskortet? Har du 1-2 staplar kan det mycket väl nå max på de värden du fått.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Det jag betalar för är ju 6-8 mbit så att det skulle gå snabbare hade jag inte trott.
Men jag kommer ju upp i 7 mbit med telefonen på samma ställe där datorn står.
Jag har valt: Koppla från. I listan med trådlösa nätverk. Borde väl vara bortkopplat då?
av 2444ever
Bara för att säkerställa det @Malmstroem sa, när du kopplat från trådlöst och kör lite Internet med sladden, dra sen ur sladden och kontrollera att du då inte har tillgång till Internet (alltså för att säkerställa att du inte kör trådlöst ändå).
Användarvisningsbild
av joel80
Kör du windows kan också den inbyggda brandväggen fått spel och påverka. Testa att stänga av den en kortare tid (inte rekommenderat att köra längre stund utan någon brandvägg) och göra ett hastighetstest. Skulle det visa sig vara boven finns det andra gratisalternativ till windows inbyggda.

Vore intressant om du kan lyckas få dit någon bärbar dator och testa med också.. Alltså om du har någon kompis, granne eller släkting som kan komma förbi.. Du får muta med gofika eller nått. ;D
Användarvisningsbild
av Tomas88
Joel. Har testat med min sambos bärbara dator vilken kommer upp i 7mbit över wifi.
Även min mobiltelefon kommer upp i 6-7 mbit på samma ställe problemdatorn står.
Windows-brandväggen är av. Använder Telias antivirus oc brandvägg som ingår i abbonnemanget. Har testat att stänga av den också utan skillnad.

Tack alla som orkar komma på nya förslag!
av llesrof
6-8 Mbit är väldigt långsamt med kabel
Ja, på LAN, men inte ut mot internet där Bredbandskollen mäter. Och inte med en ISP som lovar 6 - 8 Mbit/s. Själv kommer jag upp i 9 Mbit/s på en uppkoppling som ger upp till 8 Mbit/s :mrgreen:
Kör du windows kan också den inbyggda brandväggen fått spel och påverka.
Om man har sådana problem med Windows brandvägg att den sänker uppkopplingshastigheten till den milda grad som vi pratar om, ja då är windowsinstallationen väldigt rutten. Bara att installera om i så fall. Windows brandvägg skall NORMALT sett inte störa så.
Detta med krypteringen har väl bara med det trådlösa att göra?
Jepp.

Vad är det för nätverkskort du har i datorn? Är det en USB-antenn eller PCI-kort med antenn?

Det gällde en V90 MY18 köpt 2019. Den se[…]

P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]

Kullagret där rattaxeln går in i styrv&[…]