PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av bombom
hej! har satt ditt 2 st dellorto dhla 40 som en är bestyckad för min b20 enligt misabs bestyckning lista
problemet är att avaspuffar en heldel. Orkar inte hålla varvet mellan ca 2000-3500 rpm liksom stryper sig själv och skjuter eldkvastar ur förgasarna.
har testat olika bränsletryck kör 0.18 bar nu men har kört upp till 0.25 och samma problem. kör med original soppa pump

det jag har gjort hittills är ställt in flottör nivåerna, dom ligger på ca 15 mm nu
har satt ditt brytarlöst tändsystem 123 ignition vilket det blev en aningen bättre med! kör med tändkurva som motsvarar 085 fördelaren den som funkar bäst känns det som! ska kolla kam vinkeln så fort jag får tid oxå

tacksam för svar!
MVH
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du chokar lite, hjäler det? i så fall får den ju för lite bensin. När du har "gått efter" bestyckningslistan, räknade du med e.v kamaxelbyte, planad topp också? Det är svårt att "hitta rätt" i alla lägen, om du har möjlighet, börja med "storleken större" och gå neråt på munstyckena. Eller "skärma av" en del av "insugningsluften" (istället för choken). Jag hade "bara" 38mm Weber DCOE (samma typ av förgasare) på min PV med c:a 120 - 130hp och den gick "som ett skållat troll :lol:

Mvh
Lennart
av bombom
Har tyvärr inte hunnit kolla de med chocken än.. Men än bra ide å kolla bestykningen åt det hållet iaf :-) ska göra det så fort jag skruvat i hopp det sista nu. Har precis kollat kam vinkeln och det såg bra ut iaf blev! Motorn har d-kam nu och steg 2 topp portad och planad! Men de blir nog event en upp gradering med både med kam och topp till 1strå vassare till vintern! Blir och kolla dom tips du hadmed chocken och strypa luften imorgon.. Har grov cynkat bara i inspektion locken och inspektion kamera! Vet inte redigt hur man grund inställer? Antar att de är bland skruvarna du menar? Har vridit dom mellan 2-4 varv med olika resultat men inget som tar bort avgas puffarna och att den sunkar efter på mellan varv registret..

Mvh Tobbe
Användarvisningsbild
av lennarte
En riktig grundinställning gör du först med spjällen. Alla spjällen måste öppna exakt lika mycket i alla lägen. Börja med att se till att alla spjällen är stängda. Lossa på stagen mellan förgasarna och även kopplingen mellan spjällen i varje förgasare Eventuellt får du "skruva ut" stoppskruvarna så du ser att spjällen är helt stängda, skruva sedan skruvarna en och en tills dom precis rör stoppen. skruva sedan in varje skruv ett varv ungefär. Huvudsaken är att du skruvar lika mycket på alla skruvarna och att du vet hur mycket du har skruvat . Nu vet jag inte riktigt hur dina förgasare ser ut, men principen är ju densamma på alla motorer med mer än en förgasare. Eventuellt kanske du har en manual eller något son du kan läsa om t.ex hur många varv spjällstoppen skall skruvas in. Därefter skruvar du fast alla kopplingar och kollar så att alla spjällen öppnar lika dant och lika mycket. Sedan kollar du blandningsskruvarna likadant. Kolla hur många varv dom är utskruvade och "ställ" alla samma. Prova att starta motorn, är där ingen tomgång ,skruva på den gemensamma skruven för alla spjällen tills du får tomgång. Sedan börjar själva justeringen och synkroniseringen. På dessa förgasare är blandningsskruven för tomgången inte bara för tomgången, utan dom fungerar en bit upp i mellanregistret. För att fortsätta behöver du en noggrann varvräknare, gärna en luftmätare eller i alla fall en strypning som du kan flytta mellan "hålen" när du "finjusterar och en CO mätare, men det är kanske lite över kurs. Nu hinner jag inte mer i dag. Är du fortfarande intresserad kan jag fortsätta berätta i morgon.

Mvh
Lennart
av bombom
Okej då är jag med lite mer va du menar med grundinställning! Har tyvärr inga stopp skruvar på den just nu. Förgasarna satt på alfa innan och dom gick på wire.. Så har bara ett stag till vardera förgasare för gas just nu. Tror jag har ett par gamla Solex liggande så ska försöka ta det ifrån dom och bygga ihop något med precision. Men berätta gärna mer imorgon om du har möjlighet.. Tack på förhand/ Tobbe
Användarvisningsbild
av lennarte
bombom skrev:Okej då är jag med lite mer va du menar med grundinställning! Har tyvärr inga stopp skruvar på den just nu.
Stoppskruvar till gasspjällen måste du ha. På denna (äldre) typ av förgasare justerar man även tomgångsvarvtalet med dessa skruvar. Så långt kom jag inte igår, men det kommer mer senare då. Senare modeller har ett fast läge för spjället och då justerar man varvtalet med en "luftskruv". Du har inte en "årsmodell" på förgasarna, så jag inte är helt ute och "reser"? Övergången mellan systemen var runt 1976, när Sverige införde "dom nya" avgasreglerna. Sedan kom ju insprutnings motorer i stället.

Mvh
Lennart
av bombom
Tror jag har har senare modell. För mig Dom satt på alfa 75! fans spjällläges givare på yttre sidan av spjälaxlarn som jag plockat bort nu.. Tomgången påverkas av att man justerar blandskruvarna. Anar att ju högre man skruvar upp blandskruvarna så desto fetare blandning får den?

Mvh
Användarvisningsbild
av lennarte
Jo, det är rätt, på den "tidigare modellen" av förgasare. Nu "pratar" jag förgasare generellt. Vet ej om dessa förgasare (Weber, Dellorto o.s.v) hade "den nya" typen. Insprutningen kom ju vid den tiden och ersatte förgasarna vid "flermontage". På "den nya" typen är bränslemunstycket för tomgången fast odn du justerar bara "luftblandningen". Om du har en bild av förgasarmonteringen blir det lättare att hjälpa till.

Mvh
Lennarrt
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.

Men herrejävlar, åk till lokala verksta[…]

Har kvar lite i denna 20250812_111420.jpg F&arin[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Vingen sitter med clips och dubbelhäftande, m[…]

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]