Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
llesrof skrev:
kentuno skrev:
llesrof skrev:Varför har du en modern bil då om det nu är så mycket fel på dem enligt dig? Du kan ju ha en gammal Volvo 140 eller liknande gammal häck om dessa gör dig lyckligare. Valet är ditt. Ett annat val är ju att skaffa sig den kunskap som moderna bilar kräver. Fast det är ju enklare att klaga.
va roliga en del skall vara,ja har haft Volvobilar sen 60talet från pv duett amazon 164 145 240 mm dom var jävligt fina och fixa med,utan elektronik,har bytt motorer renoverat och hör ni elektronikfreak även satt in elektronisktändning på bilar när det fanns att köpa i början på 70talet,nån nybörjare som klagar på allt är ja inte,som en del nissar här försöker få mig till.
Jag försöker inte vara rolig. Jag är helt seriös när jag tycker att om man inte gillar hur moderna bilar är tillverkade, och gnäller över det, så står det en fritt att skaffa en gammal bil från 70-talet. Vad är problemet? Du är säkert en trevlig person med värdefull erfarenhet inom många områden men jag förstår inte din inställning. Du har ju alternativ!
Ehm... alternativen blir ju lite begränsade efter hand, eftersom inte ens 70-talsbilar lever i oändlighet och underhållet försvåras av reservdelsbrist. Jag tycker det känns helt naturligt att ha en kritisk attityd till den ONÖDIGA komplexiteten som många moderna bilar har inbyggd idag. Jag är inte motståndare till säkerhetshöjande system eller bättre bränsleekonomi med elektronisk motorstyrning eller sådana saker, men därbortom finns en gräns när det blir lite overkill och man önskar sig en "light-modell" av en schysst bil, utan mikrodatorer i varje dörr och liknande. Alla kan inte gilla Lada Niva, men konceptet (en bil med fönstervevar....) är inte helt fel -för vissa. Nördar, tycker säkert många, men vi har ju alla olika kravbilder på våra fordon.
av kentuno
llesrof skrev:
kentuno skrev:
llesrof skrev:Varför har du en modern bil då om det nu är så mycket fel på dem enligt dig? Du kan ju ha en gammal Volvo 140 eller liknande gammal häck om dessa gör dig lyckligare. Valet är ditt. Ett annat val är ju att skaffa sig den kunskap som moderna bilar kräver. Fast det är ju enklare att klaga.
va roliga en del skall vara,ja har haft Volvobilar sen 60talet från pv duett amazon 164 145 240 mm dom var jävligt fina och fixa med,utan elektronik,har bytt motorer renoverat och hör ni elektronikfreak även satt in elektronisktändning på bilar när det fanns att köpa i början på 70talet,nån nybörjare som klagar på allt är ja inte,som en del nissar här försöker få mig till.
Jag försöker inte vara rolig. Jag är helt seriös när jag tycker att om man inte gillar hur moderna bilar är tillverkade, och gnäller över det, så står det en fritt att skaffa en gammal bil från 70-talet. Vad är problemet? Du är säkert en trevlig person med värdefull erfarenhet inom många områden men jag förstår inte din inställning. Du har ju alternativ!
min bil kostade ny över 300,000kr,övertog den av min brorson,när den gått 10,000mil pajade spjällhuset ett känt fel av volvo inte fick man ersättning för dom 9000kr som det kostade mig att byta ut spjällhuset,svagt av volvo ,sen som du säger skaffa en äldre bil ,finns ju inga kvar upprostade dom flesta,min bästa bil ja haft var en volvo 240 1985 årsmodell,hade den i 20år,nog den bästa bil volvo gjort,visst min v70 är ju snabb och fin komfort,tråkigt bara när en volvoverkstad inte kan få motorlampan att släckas,gjort tre försök nu skall dom byta sonden,troligen fått fel modell,ja är ingen bakåtsträvare hänger med i utvecklingen av olika tekniska saker,bilar mc båtar,det mesta inom motorer mm,sen att jag citerade dig föll sig bara så,inget illa menat
Användarvisningsbild
av Perc
Lambdasonder är vardagsmat för verkstäder, och oftast sker det utan krångel. Men ibland kan det förstås krångla.
Att det finns en Volvoskylt på huset är ingen garanti för att det ska löpa smärtfritt. :)
Användarvisningsbild
av Camel
Dagens bilar innehåller komplex teknik. Men allt är ju relativt. Många andra produkter i vardagen innehåller också komplex teknik. Både myndigheter och marknaden kräver funktioner och egenskaper i bilarna som inte kan realiseras utan dagens teknik. Exempelvis:

-Säkerhetssystem, både aktiva och passiva
-Avancerad/bränsleeffektiv motorstyrning inkl. emissionsreducering
-Avancerad/bränsleeffektiv styrning av växellåda och kraftöverföring
-Särskilda styrningar för hybridfordon och elfordon

Marknaden (köparna) har vant sig vid/kräver dessutom bekvämlighetsfunktioner i dagens bilar som är både svårt och dyrt att realisera med konventionell teknik. Man har därför använt den moderna tekniken även för bilens övriga funktioner som t.ex. belysning, larm, ventilation, etc. Även för rena bekvämlighetsfunktioner som t.ex. elfönsterhissar, ljudsystem, multimedia, etc. används modern teknik i stor utsträckning.

Morgondagens bilar med funktioner som t.ex. online koordinatbaserat system för förebyggande av kollision, självkörande bilar, etc. kräver ännu mer av den moderna tekniken. Dagens teknik är inte helt tillräcklig för de visioner man försöker uppnå. Dagens buskommunikation som t.ex. CAN och LIN är otillräckliga för morgondagens system som inbegriper ”fly by wire”, dvs. elektriska system/signaler finns mellan föraren och t.ex. bromssystemet och styrning. Nya snabbare/säkrare buskommunikationer som t.ex. FlexRay finns redan framme men används inte på bred front ännu. Men snabbare/säkrare buskommunikationer kommer inom mycket snar framtid i alla bilar. T.o.m för världens tillväxtmarknader som är i fasen att tillverka lågbudgetbilar för de stora folkmassorna har det tagits fram bantade versioner av den moderna tekniken. Inte ens de bilarna har konventionellt elsystem.

Den komplexa tekniken är här för att stanna.

Men. Det som irriterar åtminstone mig är att biltillverkarna passar på att vara oehört protektionistiska med den nya tekniken. Det innebär extra svårigheter att reparera, renovera och ev. bygga om dagens bilar när de blir äldre. Helt i onödan. Inget motsatsförhållande finns mellan dagens teknik och standardisering. Men biltillverkarna stänger igen system med koder, olika biltillverkare använder delvis olika standarder, etc. Det skulle inte behöva vara så egentligen. Att ens koppla in ett eftermarkandstillbehör kan vara krångligt eller t.o.m. i princip omöjligt i dagens bilar. Jämför med t.ex. TV/Audio i hemmet eller PC där man genom standardiseringar av gränssnitt nått väldigt långt fast produkterna principiellt är lika komplexa som elsystemet i dagens bilar. Inom t.ex. industrin används komplexa styrsystem/instrumentering som i relativt stor utsträckning går att blanda med olika fabrikat och komplettera. Just pga av långt gången standardisering och att systemen inte är helt stängda. Men biltillverkarnas protektionism är en del av deras inkomststrategi. Man vill helt enkelt göra bilägaren beroende av biltillverkaren/återförsäljaren långt efter bilköpet för att försäkra sig om att kunna tjäna pengar på eftermarkanden. I otillbörlig utsträckning. Helst utan konkurrens om det går.

Sammafattningsvis anser jag att det inte är skit med dagens elektronik. Den ger många fördelar som åtminstone jag absolut inte skulle vilja vara utan. Men det som är skit i sammanhanget är att biltillverkarna passat på att vara protektionistiska så att bilköparen blir onödigt beroende av biltillverkaren/återförsäljaren även långt efter garantitiderna löpt ut. Till höga priser. Inkompetens finns med som en faktor även hos märkesverkstäderna till att det blir extra dyrt i onödan. Beroendet är så stort att det sannolikt kommer att påverka tidpunkt för skrotning när bilarna blivit gamla.
av m2c
Och vem skulle klara av att orginalrenovera en V70 om 50 år?
Minsta grejj som ska bytas om ska ju kalibreras eller laddas om programvara.
av acrophobic
llesrof skrev:
acrophobic skrev:
wissel skrev:Volvo är väl inte kända för att "släppa till" precis......
krama ur vartenda öre o lite till ur sina kunder är mottot....
svensk girighet satt i system...
Ursäkta Off t.. Men när min BCM (Brake Control Module) havererade och jag efter att ha skaffat och monterat en från en skrot så tar Volvo betalt för att lägga in ny programvara för att denna ska fungera. Har jag (eller tidigare ägare i detta fall) en gång betalt för bilen med alla ingående delar och all programvara, förstår jag inte varför jag ska betala för programvaran en gång till. Visst, må vara en något nyare version, men detta är inget jag bett om. Lägg in samma version som när bilen rullade av bandet och ta bara betalt för de 10 minuter det tar för att lägga in den isf..

On t: Se till att få felkoderna utlästa. Elektroniken är här för att stanna...sedan länge.
Så Volvo skall lägga in sin programvara gratis åt folk som köper delar på skroten och lagar bilen hemma i garaget?
Nej, de ska givetvis ha betalt för tiden. Säg att jag lämnar in en bärbar dator (utanför garantin) för byte av en rasad hårddisk och ominstallation av samma OS som fanns i från början. Är det då rimligt att jag ska betala för licensen en gång till?
av Malmstroem
acrophobic skrev:Nej, de ska givetvis ha betalt för tiden. Säg att jag lämnar in en bärbar dator (utanför garantin) för byte av en rasad hårddisk och ominstallation av samma OS som fanns i från början. Är det då rimligt att jag ska betala för licensen en gång till?
Så vitt jag vet har du ingen användarlicens för programmen i din bil...

Rätt att använda program som inte är öppen källkod styrs av en rätt omfattande uppsättning paragrafer. När du t.ex. börjar använda någon av pyttemjuks produkter har du en EULA (End User License Agreement) som du måste "godkänna" för att kunna installera eller uppdatera datorn.

När det gäller bilar så skickar tillverkaren med en uppsättning mjukvara för att den ska fungera. Eftersom du inte godkänt något licensavtal så står det dig i princip fritt att byta ut valda delar av dessa program -- om du kan. Det som ställer till en del problem är utsläpp, säkerhet och helbilsgodkännandet vilket medför att vissa bitar av bilens programvara kan vara lite känslig att ändra på (även om jag inte är medveten om någon som blivit dömd för det i domstol).

Biltillverkaren är tvungen att tillhandahålla en "fungerande" produkt så länge den är hyfsat ny. Det betyder inte att du har rätt att kräva någon gratis uppdatering eller installationer. Biltillverkaren måste också erbjuda "fristående" verkstäder möjlighet att serva och reparera bilen. Men de har rätt att ta betalt för programmen (i Volvos fall Vida / Vadis). Och de är inte direkt billiga.

Sedan vet jag inte om jag håller med om att det är en medveten inlåsning av bilköparen. Min uppfattning är att systemen numera är så pass komplexa att kunden därmed blir inlåsta. Fristående aktörer har inte resurser och/eller komptens att hantera systemen. Enda sättet att komma undan det skulle vara att standardisera hela elsystemet i bilarna och "övertyga" alla tillverkare att arbeta med samma standard ner på skruv och mutternivå. Det är i realiteten näst intill fullständigt omöjligt.

Visst går det att göra enklare bilar. Det enda område som kräver en dator är för att övervaka och kontrollera insprutning och tändning i motorn -- annars går det inte att uppnå utsläppskraven. Alla andra system finns där för att bilköparna betalar för dem -- infotainment, GPS, ABS, ESP, autobroms etc.
av llesrof
Skulle nog tro att gårdagens bilar krånglade mer än dagens bilar om man ser till körsträcka och hur mycket vård de får. Av vad jag läst så verkar det fortfarande handla om att folk är bittre över att de inte begriper sig på moderna system, och då tycker de per automatik att moderna system är dåliga. Jag stöter på samma attityd i jobbet när vi byter IT-system. Det ör ett j-vla gnällande och lipande och det är såååååå mycket fel på allt. När jag ber användaren förklara exakt vad det ör de har problem med så brukar den komma fram att det egentligen bara handlar om att det ör nytt, ser annorlunda ut och att man inte vet vilken knapp man skall klicka på eftersom de antingen inte fått någon utbildning eller brytt sig km att ta till sig utbildningen.
Användarvisningsbild
av Camel
llesrof skrev:När jag ber användaren förklara exakt vad det ör de har problem med så brukar den komma fram att det egentligen bara handlar om att det ör nytt, ser annorlunda ut och att man inte vet vilken knapp man skall klicka på eftersom de antingen inte fått någon utbildning eller brytt sig km att ta till sig utbildningen.
Precis så är det! :-)-)
Volvo appen

Jag får trycka väldigt många g&ar[…]

Hastighetsmätare 760

Är tyvärr inte sånt hjul i dessa m[…]

Löjliga priser XC70

https://www.tradera.com/item/1001/715984444/volvo-[…]

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]