Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erikeriksson
Hej igen, tror inte heller att volvo gör egna oljor.

Ska ge ett exempel, se på Castrols hemsida där för min bil rekomenderas "transmax z" eller "TQ Dexron 3" vilket är dexron 3 oljor? Detta är då i enlighet med vad "min" volvoverksad rekomenderade.

Bara för vissa nyare s80 modeller rekomenderar de volvos 1161540 oljor som enligt inlägg ovan är en "mobil" olja. Förvirringen ökar?
av KalleH
Hej,

en fråga, behöver man byta oljan i automatlådan och i så fall hur ofta?? Försäljaren på bilia där jag köpte min bil sa att det är life time olja och den ska aldrig bytas... Har en S60 från 03.

Mvh, Kalle.
av erikeriksson
Hej, inget håller för evigt inte ens olja, den blir dålig speciellt om den gått riktigt varm, över 150 grader.

Skulle aldrig köra 10 000 mil utan att byta, det är en billig försäkring, och sämre kan det ju inte bli om man har i rätt olja och ser till att det inte kommer in skit i lådan när man byter. På taxibilar mm byter man ju och det är inte bara för att det är kul.
av KalleH
okej tack:) lustigt att försäljarna säger att man inte ska byta alls... men den har bara gått 3000mil än så det är lugnt på ett tag i alla fall.
Användarvisningsbild
av CarMan
Självklart gör inte Volvo en egen olja. men klassningen Dextron 3 räcker inte för att få rätt.

det enklaste sätet att få rät olja är j at köpa den på volvo o inte gissa, för lådan är känslig
av Totte_T6
Har själv tittat på andra forum, och läst om byte av automatlådeolja
det är lite tvetydigt det här med "lifetime" olja som aldrig behövs bytas

Är det en försäljnings gimmick från Volvo eller....

I min T6 bil sitter det en General Motors låda som även sitter i bla Caddilac mfl bilfabrikat, och i USA så rekomenderar GM att byta olja & filter i sumpen varje 24000 miles (ca 3860 mil) eller 2år för just denna specifika växellåda (4T65EV-GT) som ju är känd för att strula för många.

I Vadis nämns följande:

Räknare för växellådans oljedata
General Motors Lådor (4T65EV-GT) T6 & 2.9
Inbyggt i mjukvaran till transmissionsstyrenheten (TCM)
finns en räknare för växellådsoljans kvalitet.
Räknaren räknas upp med den tid som oljan är över
en viss temperatur under en viss tidsrymd.
När räknaren kommit upp i maxvärde sätts felkod för oljebyte i styrenheten.
Vid byte av växellådsolja skall räknaren nollställas för att undvika att felkod sätts under felaktiga förhållanden.
Detta gäller vid byte av växellådsolja samt när olja byts vid en reparation.
Nollställningsfunktionen aktiveras via VADIS bilkommunikationsingång.

Japanska AW Lådor för övriga motorer
Temperaturgivaren är placerad på växellådans kontrollsystem innanför sidokåpan och mäter växellådsoljans temperatur i sumpen.
Genom att mäta spänningsfallet över givarens NTC-motstånd kan styrenheten avgöra växellådsoljans temperatur.
Styrenheten lagrar den tid som temperaturen har befunnit sig inom ett visst temperaturområde
och om en viss temperatur och tid har överskridits, sätts felkod om att oljebyte är nödvändigt.

Tror nog att byte av ATF oljan och ev.filter inte är till någon nackdel
det har debatterats tidigare i detta forum med dom som är för/emot.

kommer själv att göra det inom snar framtid, samt att montera ett In-line magnetfilter snarast. den sätts i externa kyl-slangarna till/från oljekylarna
den tar hand om magnetiska partiklar samt att den har ett finare filter
som tar hand om även icke magnetiska partiklar.
Kostar ca: 650:- i sverige dock mycket billigare "over there"
http://www.emergingent.com/subpage1Magnefine.htm

Jag har inget att förlora...förutom 650 spänn då :-)

"Gamla Bettan" förtjänar kärlek & omvårdnad!!
Användarvisningsbild
av volvos80
Ja tror volvo har Mobil oljor ja jobba på mobil en gång i tiden och om ja inte missminner mig så skeppa vi olja till volvo.....
av erikeriksson
Hej, har nu kollat på mobils hemsida och där står att deras olja mobil atf 3309 (= volvo 1161540) är för alla volvos 5 växlade AW-automater.

Frågan är igen har min volvoverksad fyllt fel olja eller om det finns fler oljor som passar. Den de fyllt är ju inte den som står i instruktionsboken.
av erikeriksson
Hej, ska nu berätta vad som hänt i "ärendet". Min volvoveksrad har påstått att jag har låda AW50-42, och hällt i olja efter det.

Nu visar det sig att när jag går ut och läser på skylten fäst på lådan heter den AW55-50. Har nu meddelat volvo detta och de ber om ursäkt och kommer att byta till rätt olja dvs nr 1151640. Bra.

Då kommer följdfrågorna;
Hur mycket måste lådan "sköljas" för att få ut den felaktiga oljan?
Kan lådan ha tagit skada av att ha gått 1200 mil med fel olja?
Bör man uppgradera mjukvara i låda och motor efter detta?

Vill också tacka "jbl" för svar som hjälpte mig med "felsökningen".
av Hellrider
erikeriksson skrev:Hej, ska nu berätta vad som hänt i "ärendet". Min volvoveksrad har påstått att jag har låda AW50-42, och hällt i olja efter det.

Nu visar det sig att när jag går ut och läser på skylten fäst på lådan heter den AW55-50. Har nu meddelat volvo detta och de ber om ursäkt och kommer att byta till rätt olja dvs nr 1151640. Bra.

Då kommer följdfrågorna;
Hur mycket måste lådan "sköljas" för att få ut den felaktiga oljan?
Kan lådan ha tagit skada av att ha gått 1200 mil med fel olja?
Bör man uppgradera mjukvara i låda och motor efter detta?

Vill också tacka "jbl" för svar som hjälpte mig med "felsökningen".
det ska inte vara någon fara,däremot tvärtom om din oja hamnade i en gammal låda så kan lammellerna ta skada,men däremot extremt klantigt av v-staden,det är alltid 1161540 el640 i en standar a-låda på p2:orna
Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]

Låg bromsvätskenivå!?

Då varnar den igen, men bara när man br[…]

Oljebyte i Haldex

Hej. körde en sväng i normalkörning[…]