- sön 12 aug 2007, 23:19
Jag beställde precis utan kudde, då en v70 Classic.
Fick förklaringen till varför alla bilar har två kuddar nuförtiden. Det är så att euroncap inte ger fem stjärnor vid avsaknaden av kudde på passagerarsidan. Volvo har ju inte testat V70N i euroncap men det är väl ingen som misstror den bilen ändå.
Kudden gör bättre nytta i mindre bilar där risken är större att få saker i ansiktet, men precis som tidigare nämnt så är ratten riktigt jobbig att få i pannan, därav är airbag där väldigt bra oavsett storlek.
Det finns bara ett dokumenterat fall av airbag som falerat och löst ut fast den inte ska. Dock så har jag läst mig till folk som upptäckt att låset i någon sorts fjäderupphängning inte fäst, så den visat avaktiverad fast den varit aktiv. Dock inte volvo på den, olyckan vet jag inte heller vilken tillverkare av bil.
Största antalet fel sker p.g.a användare, som stänger av och sätter igång kudden i tid och otid. Och latheten tar överhanden och det förutsätts att den är ditt eller datt, fråga mig inte gällande lampa som visar att den är avaktiverad. Säkert finns det folk som kopplar ur den för att de inte gillar att den lyser???
Men enligt min källa på autoliv så är själva avstängningsmekanismen säker. Det är användare som sätter på dem när de inte ska som är problemet.
Kontentan är att i en liten bil skulle jag nog vilja ha fler airbags, i en stor så är det inte så noga.
Sist men inte minst. Hur många av de i sätet brevid sitter optimalt som då krävs för att airbagen ska göra nytta och inte skada? Att luta sig mot fönstret brukar vara mer eller mindre i zonen för att få en sidoairbag i huvudet. Dvs man ska sitta rakt upp och ner med händerna vid sidan och fötterna ordentligt. Vid minsta avvikelse från optimal sittposition finns en risk att airbagen påfrestar på ett sätt som den inte ska, dvs kan göra skada. Fötterna på instrumentbrädan är garanterat inte bra ;)
/Jon