Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hebbe
tack för alla svaren, det blir utan airbag. ska iväg och beställa bilen idag :) :)

mvh/fredrik
av Daddan
Trodde också att airbag var standard på passagerarsidan fram när vi skulle köpa vår V70N. Det saknas på den har jag nu upptäckt. Men nu är det så att vi ska få knodd i juni så det var ju ingen nackdel... :D
Användarvisningsbild
av mugge
Ja det här med riskhantering är sällan särskilt enkelt.

En säkerhetsfaktor som är lite lurig att värdera är skillnaden mellan att ha barnet bedvid sig mot att det sitter i baksätet. Vår son har alltid haft stort behov av uppmärksamhet och kontakt och att ha honom i baksätet var förenat med en massa gråt och skrik så han har fått sitta fram till han var stor nog att sitta rättvänd. Ett tyst barn gör iallafall mej till en betydligt bättre förare än ett skrikande dito.

Sen är det intressant också den här diskussionen om passagerarkuddens vara eller icke vara eller nytta kontra risk. Jag gjorde ett seriöst försök att objektivt väga in alla aspekter (fakta som jag kunde hitta om minskad skaderisk för passagerare vid olycka, risk att skadas av krockkudden, risk för barnet att kudden löser ut trots att den är avstängd). Inkluderat förutsättningen att det väntade nytillskottet i familjen kommer att få åka i framsätet kom jag fram till att kudde med nyckelavstängning gav den lägsta risknivån för vår familj.
Användarvisningsbild
av Jon
Jag beställde precis utan kudde, då en v70 Classic.

Fick förklaringen till varför alla bilar har två kuddar nuförtiden. Det är så att euroncap inte ger fem stjärnor vid avsaknaden av kudde på passagerarsidan. Volvo har ju inte testat V70N i euroncap men det är väl ingen som misstror den bilen ändå.

Kudden gör bättre nytta i mindre bilar där risken är större att få saker i ansiktet, men precis som tidigare nämnt så är ratten riktigt jobbig att få i pannan, därav är airbag där väldigt bra oavsett storlek.

Det finns bara ett dokumenterat fall av airbag som falerat och löst ut fast den inte ska. Dock så har jag läst mig till folk som upptäckt att låset i någon sorts fjäderupphängning inte fäst, så den visat avaktiverad fast den varit aktiv. Dock inte volvo på den, olyckan vet jag inte heller vilken tillverkare av bil.

Största antalet fel sker p.g.a användare, som stänger av och sätter igång kudden i tid och otid. Och latheten tar överhanden och det förutsätts att den är ditt eller datt, fråga mig inte gällande lampa som visar att den är avaktiverad. Säkert finns det folk som kopplar ur den för att de inte gillar att den lyser???

Men enligt min källa på autoliv så är själva avstängningsmekanismen säker. Det är användare som sätter på dem när de inte ska som är problemet.

Kontentan är att i en liten bil skulle jag nog vilja ha fler airbags, i en stor så är det inte så noga.

Sist men inte minst. Hur många av de i sätet brevid sitter optimalt som då krävs för att airbagen ska göra nytta och inte skada? Att luta sig mot fönstret brukar vara mer eller mindre i zonen för att få en sidoairbag i huvudet. Dvs man ska sitta rakt upp och ner med händerna vid sidan och fötterna ordentligt. Vid minsta avvikelse från optimal sittposition finns en risk att airbagen påfrestar på ett sätt som den inte ska, dvs kan göra skada. Fötterna på instrumentbrädan är garanterat inte bra ;)

/Jon
Användarvisningsbild
av camaro69
Kudde är jäkligt bra. Skulle aldrig välja bort detta.
När det finns med nyckelavstängning är det väl inte mycket att orda om.

Köp.

:D
av Infide
När jag köpte min nuvarande bil var det övervägande kriteriet att det skulle vara kudde på högersidan. Har inga barn på G men jag har familjemedlemmar som jag inte vill offra för en bil utan kudde men med snyggare färg eller turbomotor.
Skulle aldrig köpa en bil utan airbag på passagerarsidan .... med vill så klart ha nyckelavstängning.

Visst klara man sig med bältet i låg fart men smäller man i hög fart behövs både bälte och bag, det kan vara skillanden mellan liv och död. Har sett några bilar som totaldemolerats och då räddar bagen liv på passagerarsidan .....
Kan man beställa nya bilar utan krockkuddar överhuvudtaget idag? Alltså inte ens på förarsidan... ?

Lider av tinnitus och nedsatt/känslig hörsel så en smäll på 178 db från en airbag fördärvar mig en del bara där...

Man har ju tyvärr hört en del skräckhistorier om airbags som löser ut när de absolut inte ska. Någon som vred om nyckeln på sin bil och det sa PANG. Någon som städade instrumentbrädan och det sa PANG.

Jag är inte heller så intresserad av att få en granatsmäll när jag råkar kasa in i en vägg i 7km/h...

Naturligtvis är airbags bra när det verkligen gäller - men de orsakar nog mycket skada i onödan också...

Hörde t o m om någon där bagen utlöstes mitt på motorvägen när han bara körde.
Jag hörde att rödluvan åt upp vargen av en kompis kompis som läst det i en bok förlängesen.

Att bagsen skulle ploppa ut på mofå tror jag inte ett dugg på. Att det kanske har hänt på ett par bilar är mycket möjligt. Men kan dessa bilar tidigare varit krockade och undermåligt reparerade?

Kanske, tar de flesta bilar som kommer på pr[…]

Sedan sommardäcken åkte på har ja[…]

Vem kom på den briljanta idén med i[…]

V90 D3 2019. Har hatt en ukjent lyd som kom fra u[…]