Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FBeckius
#755270
Har precis insett att en D6:a inte skulle kosta mig mer än D5:an som tjänstebil. Snarare billigare om man behåller reglerna som är idag. Är därför väldigt nyfiken på att höra era erfarenheter angående förbrukning.
Användarvisningsbild
av crumpets
#755286
Det beror ju EXTREMT mycket på ditt körmönster. Landsväg/motorväg blir den ju en vanlig D5 aut i princip. Stad/korta sträckor extremt mkt snålare.
av swemax
#755298
Kolla in denna killen

http://blixtsnabbt.blogspot.se/
Användarvisningsbild
av joel80
#755307
Har du laddningsmöjlighet på jobbet och inte har mer än 4-5 mil till jobbet kan du nog spara en slant på förbrukningen. (Se till att du betalar "soppa" och får ersättning från arbetsgivaren isåfall.. Tänk på att man måste ner under 0,5l/mil innan det börjar bli förtjänst i det.. (Ligger väl på 6,50kr/mil i ersättning nu) det som är bra är att du slipper strula med tankning/ersättning om du använder bilen privat då. Men det kanske du redan har koll på. :)

Kör du på enbart el kommer du ner till under 2kr/mil.
av swemax
#755336
Enligt säljaren så levereras den till dem i slutet på juli men leasingen på min nuvarande går ut sista september

Så planen är att hämta ut den den första oktober

Se till att betala soppan själv och skriva reseräkning dvs inte fri soppa

Skatteverket har godkänt 9.50 eftersom den räknas som övriga bränslen inte 6.50 som är normalt för dieslar
Användarvisningsbild
av Boromir2k
#755399
Efter 3 månader med min -2,5 vecka på verkstad, så kan jag ligga kring 0,5 - 0,54 om jag kör miljöfokuserat. Då har jag 4 mil till jobbet och möjlighet att ladda här och hemma. Jag jobbar som säljare och reser i mälardalen och storstockholm. På flera av orterna jag besökar kan jag ladda men långt ifårn alla. Vissa p-garage har 'vanliga' uttag som jag lokaliserat och 'lånar' lite el där :-) Gäller att vara smart!

Vissa kommuner har jag märkt erbjuder allmän laddning på större parkeringar, men långt ifårn många. Arlanda har bra platser för miljöbilar, med laddplats nära terminlaingången! :-)-) Men inte Bromma. Än. Har även lokaliserat alla laddplatser som finns i garag i Sthlms innerstad. Man kan även ansöka om tillstånd för gratis parkering på alla ytparkering i Sthlm. Värt att göra kanske? Man får än så länge, innan elnätet med laddplatser byggts ut, vara taktisk i sin körning, om man ska optimera förbrukningen.

Snubben på bloggen i länken ovan verkar inte ha 100-koll. Det är b la inte 150 kg som skiljer en D5 AWD mot D6, utan 258kg i tjänstevikt.
av epkax
#756034
Hej,
Har nu haft min D6:a sedan 6:e Februari. Har kört 277 mil upp till nu.
Har endast 5km till jobbet, och endast kört 3 längre resor (2 x 50 mil + 25 mil), men forfarande barat tankat 2 gånger och har halv tank nu.
Bilen står på laddning varje natt, så de c:a 4 milen man kommer på en laddning brukar räcka till mina vardagsbehov.
Sedan jag tankade senast (1173km enl tripmätaren) har bilen dragit 0.4l/100km enligt app.
Dieseln går ju endast igång då man accar lite för häftigt vid min "vardagskörning".

Mvh
Thomas
av Jelasto
#756143
Själv har jag kört ca 300 mil och har titalt ett snitt på 0,32l/mil. Har ca 3,5 mil till jobbet men tyvärr inte möjlighet att ladda där. Har bara en längre körning hittills, och den var på 40 mil. Då snittade jag 0,52.
Stötdämpare bak

Har du någon länk till en sådan? […]

V60 T4 2012 Bränslelukt

Har en V60 T4 2012. Luktar bensin när motorn […]

Tack så mycket för svaren. Jag köp[…]

Okej. Ja jag får samma som dig , 0122 l&arin[…]