Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Slaktarn
Hej.

Har en fundering igen kring min (fruns) bränsleförbrukning på 945an.

Som skrivet i en annan tråd så tycker jag att bilen drar lite för mycket. Ca 1,1 - 1,2 blandad.
Vid långkörning i vintras drog den 1 l blankt med fullsatt bil och motorvägsfart (100-130 km/h)

Får ut felkod 2-3-2 men kan inte hitta igen något som verkar vara fel.

Har upptäckt nu när jag legat bakom bilen vid några tillfällen att jag tycker att den ryker vid start, samt en bra stund efter. Inte vitt eller blått utan ''vanlig'' färg. Verkar märkligt att den ska ryka när det är såpass varmt ute. 245an jag har ryker inte så. Den drar dessutom mindre, 0,9-1l blandad.

Har bytt stift, rotor och lock utan nämnvärd skillnad förutom att bilen går lite ''snyggare'' än innan.

Den är i övrigt välhållen och välservad. Gubben jag köpte den av påstod att han körde den på 08-09, visserligen kanske försäljningssnack, men det verkade vara en ärlig person, så jag tror på det.

Kan det vara något knas med t.ex tempgivaren som tror att bilen är kall?

Var kan man annars börja felsöka?

Bilinfo: 945 SE LTT -97 ca 39000 mil.

Vet att jag jagar decilitrar, och det kanske är normal förbrukning, men det vore bra att få det bekräftat i sånna fall.

/Andreas
av Slaktarn
Har nu tagit bort gasspjäll och tomgångsmotor. Väntar bara på packningen som Volvo skulle få hem kring 11 idag.
Tråden med vägledning var kalas!
Så här ser det ut
Bild

Funderar över glipan i tomgångsmotorn, ska det vara så eller är det något som är slarvigt?
Bild

Bild
Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ari[…]

Jag kopplade in kontakt C på CEM och kopplad[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni??

Hej igen! Honat cylindrar bytt kolvringar och vevl[…]