Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Knekten
Startade upp bilen några dagar sedan efter den stått i garaget hela vintern och kör ut en sväng för att se att allt funkade.
Symtomen är följande:

* Börjar bluddra vid hårt gaspådrag, låter som om han börjat få soppatorsk eller bitvis bara går på tre burkar. Och ibland så går han som en klocka.
* Tomgången är ojämn.

Detta hade då skett efter jag bytt avgassystem och monterat en fungerande lambdasond. Som som satt på innan var kabeln av på och då gick bilen utmärkt.
Att det är soppa/luft blandning råder det inga tvivel om, men just vad det är kan jag inte komma på.
Lmm bytte jag ut, utan resultat. Värt att tilläggas är att jag bara har en fungerande soppapump då förpumpen är kass och jag inte har bytt den än.
Dessa kommer att bytas omgående.

Tankar & förslag?

Tacksam för svar.

/
A
av Cesto
Hur mycket soppa finns det i tanken? På min första 740 va också soppapumpen i tanken paj, så huvudpumpen fick jobba tungt. När jag började närma mig halv tank, så började den bluddra lite, orkeslös osv. Så prova att tanka upp den eller fixa pumpen i tanken kan ju vara en bra idé till att börja med.
av Knekten
Cesto skrev:Hur mycket soppa finns det i tanken? På min första 740 va också soppapumpen i tanken paj, så huvudpumpen fick jobba tungt. När jag började närma mig halv tank, så började den bluddra lite, orkeslös osv. Så prova att tanka upp den eller fixa pumpen i tanken kan ju vara en bra idé till att börja med.
Där ser man, när jag tankade så körde jag i 18 liter. Sen var det fullt.
Dock slutade den bluddra och vara trött som en jävla sengångare när det var fullt i tanken. Byter båda pumpar då.
Skall även prova att ta bort pluskabeln från batteriet, vilket nolställer alla värden.
av Cesto
Knekten skrev:
Cesto skrev:Hur mycket soppa finns det i tanken? På min första 740 va också soppapumpen i tanken paj, så huvudpumpen fick jobba tungt. När jag började närma mig halv tank, så började den bluddra lite, orkeslös osv. Så prova att tanka upp den eller fixa pumpen i tanken kan ju vara en bra idé till att börja med.
Där ser man, när jag tankade så körde jag i 18 liter. Sen var det fullt.
Dock slutade den bluddra och vara trött som en jävla sengångare när det var fullt i tanken. Byter båda pumpar då.
Skall även prova att ta bort pluskabeln från batteriet, vilket nolställer alla värden.
Härligt lycka till :D
av Knekten
Tankade fullt igår, drog ur säkringen med tändningen på och väntade lite. Stoppade tillbaka säkringen och startade. Han gick bra i ca 5 min. Sen började han blödra igen, som om han bara går på tre burkar.
Det är inte lika illa som förut, fast ändå så går han dåligt när jag lägger i 3an och stämplar, när jag närmar mig höga varvtal så går han rent och bra.
Byter förpumpen idag.

Någon som har förslag på annat som kan spöka? Tänddelarna byttes i vintras och bilen har knappt körts sedan dess och har i en carport.
Elpriset

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K8MWJE/regeri[…]

Äntligen fått tillbaka min bil, inte f&[…]

Lås bilen med nyckeln då åsidos&[…]

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]