Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PeterTh
Hej,
Jag funderar p åatt köpa en V70 diesel (2,5D) och undrar över denna dieselmotors rykte. Har den rykte om sig att hålla länge eller finns det tveksamheter? Vad har ni för dieselförbrukning? Är det ok att köra på RME?

Mvh
Peter
av Mahan27
köpte själv en v70 -00 32000mil för ett tag sen. hitintills är jag hel nöjd. Går hur fint som helst i motor osv. är en automat.

Bränsleförbrukningen brukar vid normal körning ligga runt 0,6 ibland under ibland över,vid lite tuffare körning (130 - 150kmh/h) så vill den ha runt 0,74.

Är helt nöjd med bilen. Polarns v70 har snart rullat över 60,000mil så jag hoppas att jag har lite kvar att ta av den. Och brorsans v70 har idag rullat 42000 utan problem.

Hur vida det är ok att köra på rme har jag inte en aning om.

8)
Användarvisningsbild
av Statsminister
Frågar du Volvo så ska du INTE köra på RME. Sedan om det går är en helt annan fråga. Tror det handlar om att dom fortfarande inte vågar gå ut med att det är ok, innan dom vet till 100%.

Har för mig att tex Audi säger att det är helt ok att köra med 100% RME (rätta mig om jag har fel)
av EFI93
Kompisen bytte pump vid 12000 mil. Verkstaden skyllde på att han tankade på farmartank. Nya dieslar tål inte vatten i bränslet. De som
tankar diesel på mack verkar klara sig bättre. Gäller alla bilmärken.
av Arne
Statsminister skrev:Frågar du Volvo så ska du INTE köra på RME. Sedan om det går är en helt annan fråga. Tror det handlar om att dom fortfarande inte vågar gå ut med att det är ok, innan dom vet till 100%.

Har för mig att tex Audi säger att det är helt ok att köra med 100% RME (rätta mig om jag har fel)
Det är ju en Audimotor i Volvon som beskrivs här.
av olson
går utmärkt att köra på rme. Tyvärr är det ju dyrare än diesel. :(
av Daniel Nilsson
Dom motorerna har ett rykte om sig att kunna gå till månen och tillbaks om de bara sköts rätt....

RME hade jag inte kört på - Väldigt många har fått problem med sina dieselpumpar efter de kört på RME, framförallt bränsletempgivare som ger upp (Den är förvisso inte så dyr/svår att byta om man gör det själv, men volvo byter bara hela pumpen vad jag hört)

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Kamremsbyte V70N

Hej. Jag är ny här på forumet, s&a[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]