FullRulleNu skrev:Ok så byta dämpare bak kanske jag också bör göra (-05 +15.000) och köper kanske samtidigt (testar separat). Kanske inte finns, men vilka dämpare rekommenderas för att bäst motverka vibrationerna? Edit: bör man även byta allt i själva dämparsätet, eller är det överkurs? Själv tvättade jag fälgarna minutiöst innan balansering + 4-hjulsinställning => ingen skillnad, så jag hoppas verkligen på jetströmseliminering med vingarna.
nått att tänka på är också om man kör en längre tid med mycke obalans så finns risken att man sliter däcken ojämnt å de kommer hoppa bara för de är mer eller mindre gummi på nått ställe. så kolla över däcken ordentligt också.
stötdämparna är ju lätta å kontrollera då de går rätt fort å skruva bort dom, 1 skruv inne i bagaget å 1 skruv i undre länkarmen, sen trillar dämparen rakt ner . man måste dock ha typ 50 cm frigång under bilen för att få ut dom. då kan man känna om dom har nått döspel eller bara är allmänt mjuka.
så länge du inte har några oljud bak ser jag inte skäl till att byta stötdämparlagringarna.
tror tyvärr inte du får tag i några hårdare dämpare på volvo genom å fråga över disk, då behöver du nog ha regnr till en bil med tex mer utrustning än vad du har i din, då brukar dom vara klassade lite högre. alternativt typ ta dämpare från t5 eller nån sportmodell.
jag tror i alla fall dom flesta kör med dåliga stötdämpare också för så som jag har sätt däck nästan lyfta från asfalten på bilar när dom kört i typ 70-80km/h kan inte vara något annat om du frågar mig.
de är svårt å säga och rekommendera andra men jag själver hade prova å undersökt dämpare å monterat luftriktarna.
Hur känns din bil om du ligger i säg 70 km/h å gör snabba rörelser höger/vänster, känns de som bilen vill åla sig på vägen ?
de känns lite som att du har bakhjulsstyrning å arslet på bilen inte hänger riktigt med ?
så jävla svårt å förklara men dom flesta v70is jag har kört så om man har svängt snabbt höger/vänster har man nästan när man släppt ratten fått svänga åt motsatt håll för att bilen ska gå rakt. man har fått motstyra med ratten :p