Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Länkarmsvingarnas funktion är väl egentligen att förhindra att skit sätter sig i bakfälgarna, vilket är ett vanligt fenomen. Men vibrationerna finns ju där trots fläckfria och balanserade fälgar, då gör ju inte något smutsförhindrande någon nytta.

Eller är det så att en del av vibrationerna kommer från luftströmmarna och förhindras av vingarna som någon nämnde längre upp...?

Edit: Självklart skakar min lite grann också
av Xuri
bensinskalle skrev:Länkarmsvingarnas funktion är väl egentligen att förhindra att skit sätter sig i bakfälgarna, vilket är ett vanligt fenomen. Men vibrationerna finns ju där trots fläckfria och balanserade fälgar, då gör ju inte något smutsförhindrande någon nytta.

Eller är det så att en del av vibrationerna kommer från luftströmmarna och förhindras av vingarna som någon nämnde längre upp...?

Edit: Självklart skakar min lite grann också
ja de är korrekt uppfattat :)

jag har dock inte sätt många däckmontörer som har rengjort fälgarna speciellt noga innan dom har balanserat :p
jag tror många har åkt in med skitiga fälgar, fått dom balanserade med skit på som sedan lossnat å sen har historian varit igång igen.
"dom var ju dock bra när jag körde från verkstan"

utöver de så tror jag dom flesta kör med dåliga stötdämpare bak å med minsta lilla skit i fälgarna bak så kommer skiten i egensvängningar vid vissa hastigheter å börjar hoppa. vet jag kört om många volvos där man har sett att ett hjul har hoppat något idiotiskt när man legat bakom...
de är en stor å tung bil med krafiga fjädrar men sketna stötdämpare.
krävs inte så mycke för att ett hjul bak ska börja hoppa.
å är de bara en dämpare som är halvdålig är de svårt å upptäcka vid normal körning.
Ok så byta dämpare bak kanske jag också bör göra (-05 +15.000) och köper kanske samtidigt (testar separat). Kanske inte finns, men vilka dämpare rekommenderas för att bäst motverka vibrationerna? Edit: bör man även byta allt i själva dämparsätet, eller är det överkurs? Själv tvättade jag fälgarna minutiöst innan balansering + 4-hjulsinställning => ingen skillnad, så jag hoppas verkligen på jetströmseliminering med vingarna.
FullRulleNu skrev:Ok så byta dämpare bak kanske jag också bör göra (-05 +15.000) och köper kanske samtidigt (testar separat). Kanske inte finns, men vilka dämpare rekommenderas för att bäst motverka vibrationerna? Edit: bör man även byta allt i själva dämparsätet, eller är det överkurs? Själv tvättade jag fälgarna minutiöst innan balansering + 4-hjulsinställning => ingen skillnad, så jag hoppas verkligen på jetströmseliminering med vingarna.
Glöm nu inte att återkomma när du monterat grejorna, så att vi får lite feedback. Detta var intressant att läsa, har också sett dessa "vingar" på nån enstaka Volvo men aldrig reflekterat över vad de gör för nytta. Har själv haft dessa vibrationer i min bil strax efter att jag köpt den. Provade balansering och skiftning av hjulen men inget hjälpte. Mellan 80-100km/h kom dessa vibbar, enormt irriterande på en "premiumbil".

För två vårar sen när jag bytte från vinterdäck till sommardäck såg jag att insidan på fälgen på sommardäcken var full med skit. Tvättade bort detta samt gjorde rent anliggningsytan mot fälg samt bromsskivan innan montering och döm till min förvåning när jag åkte ut och provkörde :-O) Varenda liten vibb var som borttrollad, det var som en helt annan bil, den gick så mjukt och vibrationsfritt efter detta. Sen dess har jag varit noga med att rengöra fälgen och anliggningsytorna där emellan. Tänk på att samma fenomen kan uppkomma om man kör med slitna (fortfarande inom lagen) vinterdäck som en del dubb har lossnat på. Tydligen enormt känsliga bilar för vibrationer. Förra bilen jag hade vart nästan helt okänslig. Kan nog säga att detta är första bilen jag ägt med dessa "fel". ??:-/
av Xuri
FullRulleNu skrev:Ok så byta dämpare bak kanske jag också bör göra (-05 +15.000) och köper kanske samtidigt (testar separat). Kanske inte finns, men vilka dämpare rekommenderas för att bäst motverka vibrationerna? Edit: bör man även byta allt i själva dämparsätet, eller är det överkurs? Själv tvättade jag fälgarna minutiöst innan balansering + 4-hjulsinställning => ingen skillnad, så jag hoppas verkligen på jetströmseliminering med vingarna.

nått att tänka på är också om man kör en längre tid med mycke obalans så finns risken att man sliter däcken ojämnt å de kommer hoppa bara för de är mer eller mindre gummi på nått ställe. så kolla över däcken ordentligt också.

stötdämparna är ju lätta å kontrollera då de går rätt fort å skruva bort dom, 1 skruv inne i bagaget å 1 skruv i undre länkarmen, sen trillar dämparen rakt ner . man måste dock ha typ 50 cm frigång under bilen för att få ut dom. då kan man känna om dom har nått döspel eller bara är allmänt mjuka.
så länge du inte har några oljud bak ser jag inte skäl till att byta stötdämparlagringarna.
tror tyvärr inte du får tag i några hårdare dämpare på volvo genom å fråga över disk, då behöver du nog ha regnr till en bil med tex mer utrustning än vad du har i din, då brukar dom vara klassade lite högre. alternativt typ ta dämpare från t5 eller nån sportmodell.
jag tror i alla fall dom flesta kör med dåliga stötdämpare också för så som jag har sätt däck nästan lyfta från asfalten på bilar när dom kört i typ 70-80km/h kan inte vara något annat om du frågar mig.
de är svårt å säga och rekommendera andra men jag själver hade prova å undersökt dämpare å monterat luftriktarna.

Hur känns din bil om du ligger i säg 70 km/h å gör snabba rörelser höger/vänster, känns de som bilen vill åla sig på vägen ?
de känns lite som att du har bakhjulsstyrning å arslet på bilen inte hänger riktigt med ?
så jävla svårt å förklara men dom flesta v70is jag har kört så om man har svängt snabbt höger/vänster har man nästan när man släppt ratten fått svänga åt motsatt håll för att bilen ska gå rakt. man har fått motstyra med ratten :p
Tackar för fina tips om dämpare (har lite klonk ibland) och nej ni kommer att få höra detta till sitt slut (förhoppningsvis lyckligt). Håller på att byta främre skivor och klossar nu för att eliminera felkällor; har bytt bak inkl. backar.
Xuri förstår vad du menar och ska testa så fort tillfälle ges (har bara grusväg för jag är nu...).
På återskrivande.
av Xuri
har du lite klonk ibland så kan de vara antingen krängningshämmarlänkarna bak eller fjäderbenslagringarna.

Om de är fjäderbenslagringarna bak så skulle nog detta kunna göra att du får lite vibrationer.
då får du ett spel. dvs stötdämparen tillåts att hoppa lite upp å ner, glappa. då får du först lossa stötdämparen å sen lossa 2 skruvar till inne i bagageluckan på varje sida för att få bort lagringen. de är rätt simpla grejer å byta å kostar inte multum.

som sagt ut å provkör bilen kolla om den ålar sig.

lossar du lite av träpanelerna (dvs golvet) i bagageluckan kan en bekant eller liknande sitta bak å kolla när ni kör så ser ni om stötdämparen är på väg in i bilen eller på väg ut ur bilen när ni kör. dom ska vara "fasta" å inte röra sig.

å kolla för säkerhetskull så de inte är något skit som ligger i reservhjulsbaljan å gör oljud, de har nog hänt rätt många :p
Fina tips, ska kolla ålningen och skicka bak frugan i skuffen :) Nu är det iaf nya skivor och belägg runtom samt stålborstat varenda kontaktyta.
Ska försöka skaffa "vingarna" i veckan och testa, sen blir det säkert både dämpare, säten och länkarmar.
Fortsättning följer.
Skiv- o bromsbyte gav bra resultat med klart mindre vibrationer och -2dl mindre soppa per mil! Fattar inte vad förra ägaren hållt på med. Nåväl, skakar ändå en del och kör vidare enl. plan i veckan hoppas jag på.
FullRulleNu skrev:Skiv- o bromsbyte gav bra resultat med klart mindre vibrationer och -2dl mindre soppa per mil! Fattar inte vad förra ägaren hållt på med. Nåväl, skakar ändå en del och kör vidare enl. plan i veckan hoppas jag på.
Ja skivorna slår sig alltid bak på s60/v70n :/

var ju bra med soppaförbrukningen i alla fall :)

Fast det är ju sak samma vad bilen kostar n[…]

Låter som fel i ventilblocket i ABS-enheten.[…]

Kan tilllägga att min fortfarande fungerar me[…]

Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]