Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Ingen vidare bra dag att köra till sopstationen idag (tagit semester idag). Det var kö för att komma in. Vände och körde in till Bilprovningen istället (ligger aldeles intill) och frågade om ha kunde tänka sig att att ha tid att kolla mina avgasvärden. Och det kunde han, ta en kopp kaffe så länge, sa' han, så jag fick en fika också. Värdena var: CO 0,02 HC 0 Lambda 1,07 och CO på varv också 0,02. Det stod även CO2 12,5, Vad betyder det. det har jag inte sett innan. Helt klart godkänt i alla fall (även för en nyare bil). Lambda värdet tyder på att den antigen går lite snålt (vilket jag inte kan tänka mig att den gör) eller att det läcker någonstans i avgasröret :shock: . Har jag fattat rätt nu? Och inget betalt ville han ha heller. Enligt tankmätaren ligger förbrukningen på strax över litern denna gången också, ska tanka efter helgen. Jag är helt klart på rätt väg i alla fall :lol: . Sedan hade kön till sopstationen försvunnit också, så jag blev av med skräpet också :lol: :lol:

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev: Det stod även CO2 12,5, Vad betyder det. det har jag inte sett innan.
Ingen som vet något?
Var förbi macken idag. Brukar inte köra något på helgerna men var nere i hamnen och kollade lite. 1,1l/mil landade jag på. Tror ni jag kommer så mycket lägre? Ska försöka "fisköra" några veckor nu (det är inte lätt :) ) och se vad det gör. Ska göra ett försök nu att komma under litern, innan jag fixar AC-n (se annan tråd nu). Sedan är det väl kört. Har tankat 95 oktan sista månaderna, ska kanske "gå upp" till 98 igen....

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
SA4AQS skrev:Har du luftförvärmningsspjället monterat?
Jodå allt är original, men slangen mellan grenröret och spjället är trasig. Den sitter där, men läcker som ett såll. Ska bytas innan vintern är det tänkt. Har varit mer och mer trasig (delar på sig i skarvarna,Biltemas) sedan i vintras. Har faktiskt inte tänkt närmare på den, miss av mig :oops: Kan det ha att göra med det "förhöjda" Lambda värdet, eller? Har du koll på vad CO2 12,5 betyder?

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av SA4AQS
Om spjället inte öppnar pga att den suger kallluft i slangen så blir det ju en strypning av luft flödet så prova och ta bort spjället nu under sommaren när det är varmt ute.

CO2 är ju koldioxid som blir vid förbränning och i katalysatorn vid omvandling av CO koloxiderna så det är väll inget att bry sig om.
Användarvisningsbild
av lennarte
SA4AQS skrev: CO2 är ju koldioxid som blir vid förbränning och i katalysatorn vid omvandling av CO koloxiderna så det är väll inget att bry sig om.
Jo, att det är koldioxid visste jag, men jag har inte sett att dom mäter det innan. Har det att göra med "miljöbilarna" eller? Ska det i så fall ligga på ett visst värde eller? Jag blir väldigt nyfiken på saker som "dyker upp". Men det har "dom" kanske mätt i flera år. Jag har ju bara "stirrat mig blind" på "mitt" CO-värde :roll:

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Gomorrom på er. Kul att ni fortfarande är intresserade av min bränsleförbrukning. Var och tankade innan i veckan. En 20l jeepdunk med 50/50% 95/E85 till båten. Brukar hälla i 10l E85 mot e.v kondens i bensintanken varje vår. Passade på och fylla 745-an också, gick i 28L, kört 26 mil så det blir ≈ 1,09l/mil. Har fortfarande inte fixat förvärmningsslangen, focus har varit på båten sista veckorna, ska dock till Biltema i helgen och köpa det sista (vax och trassel) till båten och funderar "skarpt" på Biltemas "justerbara bränsletrycksregulator med manometer" + då ny slang till förvärmningen. Eller tror du SA4AQS att det är bättre att montera bort spjället helt? I alla fall på sommaren då, eller? Har plockat bort "tratten" som fördärvade kondensorn. BTR-en fungerade sist jag mätte bränsletrycket, men den är ju fortfarande gammal (25 år/41000 mil) Kör fortfarande utan AC. Men fungerande ABS :shock: :lol: Däremot har "rostmarkeringar" börjat märkas när jag bromsar, så jag får köra en "race runda" på gamla E6-an, där är nästan ingen trafik nu innan sommargästerna kommer.

Mvh
Lennart
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 24

Nu har jag fått uppdateringen till min V90 C[…]

Felkod ecm-2520

Kom du fram till vad problemet var tillslut? Jag h[…]