Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ritznet
#73877
Hej!

Undrar om det är nån som vet om biltemas stabilisatorstagpassar på min -93, det står att dom är från 94-

Hur pass svårt är det att byta kamrem på en 855 2.5 Gle 10V. Finns det några guider med bilder. Har hyffsad skruvvana men är det något speciellt man skall tänka på ? Finns det något man bör byta samtidigt när man ändå tar lös allting ?. Tror att min läcker vid kamaxeltätningen hur bökig är denna att byta ?
av Fredrik Kindström
#73941
Hur långt har bilen gått?

Vid andra kamremmsbytet på min bil (24 000 mil) så bytte jag även vattenpump och spännrullar. Pumpen byttes av den anledningen att den sitter bakom kamremmen och drivs av denna rem, springer det läck vid pumpen (papperspackningen från 95 var spröd och ful) så kunde det pissat på min nya kamrem = byta igen. Spännrullarna var inte heller i fint skick, dom var väldigt fula faktiskt. Detta är vad jag rekomenderar att byta.
Användarvisningsbild
av ritznet
#73960
Bilen har precis passerat 30000mil kamremmen byttes vid 23000mil senast, det jag införskaffat är kamrem (volvo) spännrulle (volvo) man kan ju även byta nått tryckstag till spännrullen men jag får se hur dåligt det är.
av nicke80
#74003
Vid kammrems byte är det klokast att byta allt, dvs kamrem, spännrulle och vattenpump vid samma gång. Så glöm för allt i världen inte vattenpumpen, den lär annars skära så småningom och det blir inte kul.
av aTommyC
#74820
Tips fra Mekonomen her er å bytte tetningsringene rundt alle akslingene når man først har demontert så mye som man må for å bytte kamrem. Det har vært tendenser til oljelekkasje etter kamremsbytte på endel motorer, kan jo være naturlig siden belastningen på akslingene forandres litt med ny rem.
av *pettson*
#75190
aTommyC skrev:Tips fra Mekonomen her er å bytte tetningsringene rundt alle akslingene når man først har demontert så mye som man må for å bytte kamrem. Det har vært tendenser til oljelekkasje etter kamremsbytte på endel motorer, kan jo være naturlig siden belastningen på akslingene forandres litt med ny rem.
En god ide förvisso. Men samtidigt förstår jag dom exakt?.. Dom tar ordentligt betalt för dessa 4 packboxar. Vad dom inte berättar för folk är att det ofta blir repor när man tar bort dom felaktigt. Det gör att dom läcker ännu mera efter ett byte.

mekonomen tar 140kronor styck för packboxarna. Summa 560 kronor för 4 packboxar.
Om du nu ringer STEN PARNER eller på annat sätt kontaktar honom

( http://www.stenparnermotor.se/ )
så kommer du att få en hel sotnings sats för 635 resp 650 kronor beroende på din borrning då. (81 eller 83mm)
Satsen är naturligtvis komplett med både topplockspackning, insug,avgas, packboxar, o-ringar, ventiltätningar osv.. Precis allt du behöver i packningsväg till överdelen på din motor. OM du vill lyfta en topp tillkommer endast nya bultar.

Såå för prisskillnaden på 560-650 (som dyrast) alltså 90 kronor får du varenda packning till din topp... frakt tillkommer.
Fabrikatet är scantech.. precis som mekonomen säljer..
av aTommyC
#75277
Forsåvidt en kjekk sak å vite. Men når jeg betaler 1000-vis av kroner for å bytte kamrem, så betyr ikke 90.- så mye. :) Å bytte alle pakningene i toppen er jo også litt jobb...
av *pettson*
#75376
aTommyC skrev:Forsåvidt en kjekk sak å vite. Men når jeg betaler 1000-vis av kroner for å bytte kamrem, så betyr ikke 90.- så mye. :) Å bytte alle pakningene i toppen er jo også litt jobb...
mjae det var inte det som var meningen.. grejen var att du kan ta packboxarna ur kartongen och ha alla andra packningar i reserv..förr eller senare så går en grenrörspackning eller för den delen att vevhusventen ska kollas.. om du använder packboxarna och t.ex insugspackningen så är hela kartongen betald.. det är en ganska bra deal.
av aTommyC
#75381
*pettson* skrev:
aTommyC skrev:Forsåvidt en kjekk sak å vite. Men når jeg betaler 1000-vis av kroner for å bytte kamrem, så betyr ikke 90.- så mye. :) Å bytte alle pakningene i toppen er jo også litt jobb...
mjae det var inte det som var meningen.. grejen var att du kan ta packboxarna ur kartongen och ha alla andra packningar i reserv..förr eller senare så går en grenrörspackning eller för den delen att vevhusventen ska kollas.. om du använder packboxarna och t.ex insugspackningen så är hela kartongen betald.. det är en ganska bra deal.
Jupp, det er helt sant! :)

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Kamremsbyte V70N

Hej. Jag är ny här på forumet, s&a[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]