- fre 10 maj 2013, 12:21
#753565
Hejsan!
Idag ska jag skruva ihop toppen. Den är rengjord, kontrollerad, ej planad, godkänd tollerans, brynad och jag har exakt allt för att kunna skruva tillbaka den. Nya packningar och nya cylinderbultar.
Men då är frågan. Är det värt att byta ventilpackningarna medan man håller på? Jag fick med i sotningssatsen.
Bilen har gått 23 tusen mil innan packningen gick sönder. Det som hände är att det var vinter ute och förra ägaren körde bilen vid kallstart och sedan gick motortempen upp. Allt kylarvatten rann ut. Det var kylaren som gick sönder. Kylaren är bytt.
Varje kolvbult är ca 2 mm sträckt så motorn blev ganska överhettad.
Idag ska jag skruva ihop toppen. Den är rengjord, kontrollerad, ej planad, godkänd tollerans, brynad och jag har exakt allt för att kunna skruva tillbaka den. Nya packningar och nya cylinderbultar.
Men då är frågan. Är det värt att byta ventilpackningarna medan man håller på? Jag fick med i sotningssatsen.
Bilen har gått 23 tusen mil innan packningen gick sönder. Det som hände är att det var vinter ute och förra ägaren körde bilen vid kallstart och sedan gick motortempen upp. Allt kylarvatten rann ut. Det var kylaren som gick sönder. Kylaren är bytt.
Varje kolvbult är ca 2 mm sträckt så motorn blev ganska överhettad.
Volvo 740 -88 Såld
Volvo 740 - 88b Såld
Volvo 850 -92 Såld sedan krockad (inte jag)
Volvo XC70 I -98 Bruksbil.
Volvo 740 - 88b Såld
Volvo 850 -92 Såld sedan krockad (inte jag)
Volvo XC70 I -98 Bruksbil.