Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo742
#753565
Hejsan!

Idag ska jag skruva ihop toppen. Den är rengjord, kontrollerad, ej planad, godkänd tollerans, brynad och jag har exakt allt för att kunna skruva tillbaka den. Nya packningar och nya cylinderbultar.

Men då är frågan. Är det värt att byta ventilpackningarna medan man håller på? Jag fick med i sotningssatsen.

Bilen har gått 23 tusen mil innan packningen gick sönder. Det som hände är att det var vinter ute och förra ägaren körde bilen vid kallstart och sedan gick motortempen upp. Allt kylarvatten rann ut. Det var kylaren som gick sönder. Kylaren är bytt.

Varje kolvbult är ca 2 mm sträckt så motorn blev ganska överhettad.
av *pettson*
#753741
Allt är en fråga om vad man kallar för översyn. Ska du byta ventiltätningarna så ska ju ventilfjädrarna bort. När man tagit ventiltätningarna så ska glappet i ventilstyrningarna kontrolleras. Sen avslutar man med att slipa in ventilerna.
Efter att ha gjort allt detta så tvättar man toppen så noga det går in och utvändigt. Monterar nya tätningar och så är man redo att motera tillbaka resten.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]