Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

lexus ska väl vara tystast enligt deras egen reklam, kanske värt en provkörning. Har bara kört rx400h och 450H men har ingen direkt uppfattning om hur tysta dom var. tycker annars att min v70 går jäkligt tyst, men då jämför jag med bmwn och den fan går inte tyst någonstans.
Tack för alla ovärderliga kommentarer! :-)

Det låter som att jag definitivt bör prioritera att ha laminerade rutor/herrgårdsvagnspaketet. Jag ska köpa begagnat så då minskas antalet möjliga bilar men det låter som att jag bör se till att ha detta.

Hur ser ni på ljudnivån från V70:ns dieslar relativt T4/T5/T6 respektive miljöalternativen 2.0F och 2.5FT? Är dieslarna mer högljudda än de andra i kupén (även om dieseln i sig har förbättrats avsevärt genom åren)? Och är 2.0F resp. 2.5FT mer högljudda än T4/T5/T6?

Det här med R-design - är det namnet för sportchassit som då gör bilen lite mer högljudd? Är komfortchassit standard på V70 II eller finns det olika varianter av det?

perhall - Vad gäller däck, vilka skulle du rekommendera om jag kan välja fritt? Jag kommer direkt att byta ut de däck som bilen har till de däck som jag - efter research - kommit fram till ska vara tystast. Här jagas det dB minsann... :-)

Som flera av er skriver så tror jag också att däcken har en mycket stor betydelse i sammanhanget så bara ett byte till andra däck kommer att hjälpa. Förhoppningsvis innebär byte från V50 till annan bil också en avsevärd förbättring. Utöver V70 II har jag Audi A6 Avant resp. Citroen C5 Kombi (från MY-11) på shortlisten. Har ni några fler kommentarer kring dessa två bilars ljudbild jämfört med V70:n? Jag ska absolut se till att provköra dessa bilar för att få en egen uppfattning av det, men era erfarenheter hjälper också mycket. Vad gäller Lexus så är jag medveten om att de har de tystaste bilarna. Min ekonomi tillåter inte SUV:en och de övriga modellerna har inte den lastkapacitet jag söker. För Lexus har väl fortfarande inte en kombi lik V70 eller A6 Avant?
Jag kan varmt rekommendera Goodyear Efficient Grip Performance som du nämner i ditt första inlägg.
Jag köpte dessa till min Ford Mondeo -04 som tråkigt nog levererar allt vägljud ända in i kupén till mitt stora förtret, och därmed var det ett krav att däcken skulle vara så tysta som möjligt. Bilen känns betydligt tystare med dessa. Jag har 205/55R16 på min bil.
boston00 skrev:Citroen kanske har blivit bättre nu, men jag kommer ifrån C5 v1 och V70 är grymt mycket tystare än min gamla C5:a
Citroen C5, serie 1 och två har inte en skruv gemensamt med serie 3. Lite som att jämföra en ny V70 med Duett, en utomordentlig bil iofs.
Gourmand skrev:
boston00 skrev:Citroen kanske har blivit bättre nu, men jag kommer ifrån C5 v1 och V70 är grymt mycket tystare än min gamla C5:a
Citroen C5, serie 1 och två har inte en skruv gemensamt med serie 3. Lite som att jämföra en ny V70 med Duett, en utomordentlig bil iofs.
ok, serie 1 var en skitbil, det kanske är bättre nu då.
Utmärkt eller skitbil... C5 gen 1 är ju ingen problemfri bil direkt men i grunden har den bra motorer och bra rostskydd.
Serie 2 är en facelift med framlyktor som ser ut som Merca SL MY07 facelift:)
brigadeiro skrev:Tack för alla ovärderliga kommentarer! :-)

Det låter som att jag definitivt bör prioritera att ha laminerade rutor/herrgårdsvagnspaketet. Jag ska köpa begagnat så då minskas antalet möjliga bilar men det låter som att jag bör se till att ha detta.

Hur ser ni på ljudnivån från V70:ns dieslar relativt T4/T5/T6 respektive miljöalternativen 2.0F och 2.5FT? Är dieslarna mer högljudda än de andra i kupén (även om dieseln i sig har förbättrats avsevärt genom åren)? Och är 2.0F resp. 2.5FT mer högljudda än T4/T5/T6?

Det här med R-design - är det namnet för sportchassit som då gör bilen lite mer högljudd? Är komfortchassit standard på V70 II eller finns det olika varianter av det?
Dieslarna bullrar nog lite mer vid start och i låga hastigheter, vet inte om du har ont av det. Jag skulle akta mig för 2,0F som i och för sig är en trevlig liten motor, men för klen för V70. Låg utväxling gör den "surrig" med sina höga varvtal. Utfärdar "tinnitusvarning" på den om du ursäktar uttrycket...

R-design innebär 18" hjul och sportchassi. Är rätt övertygad att åtminstone dessa däck orsakar högre ljudnivå.
Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut frå[…]

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]