Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Kommer nog inte få tag på någon hallgivare idag, men tänkte kolla med er ifall detta är rätt:
http://www.bildelsbasen.se/?link=list&g ... =109102110

Hittade nämligen inget vid namn "Hallgivare."

Den låg under "VARVTAL / TÄNDLÄGE"
Att du inte hittar något kan bero på att den mer exakta benämningen är Kamaxelgivare. Den drivs ju av kamaxeln och själva den elektroniska givaren heter mera exakt Halleffektgivare. ("Uppfinnaren" hette Hall)
Du kan läsa mer om detta och vevaxelgivaren här: http://www.rvs.se/diagnostic/page361.html

Din länk till Bildelsbasen fungerade inte. Det finns trådar här på forumet om händiga personer som har bytt enbart själva givaren. En sådan kan kosta under hundralappen på t.ex Elfa. Men då bör man vara lite kunnig i elektronik.
Var ute för ett tag sedan och tittade om varvtalsräknaren rörde på sig vid startförsök
och det gjorde den inte. Den ligger i botten hela tiden. Kan det vara Halleffektgivaren/Kamaxelgivaren då?

Hur som helst. Har letat runt som en tok efter Halleffektgivaren/Kamaxelgivaren på olika återförsäljare,
men hittar den inte? Har inte Biltema såna grejer? Skroten känns dumt då jag helst vill ha en ny då den
ändå kanske pajar om den är beggad?

Mvh
Klicka på min länk ovan från bildelsbasen så ser du vad du ska ha. Eller läser du inte alla svar och tips du får här kanske? Du har hallgivare och inte vevaxelgivare i din 88A bil min vän.
sicnarf skrev:Klicka på min länk ovan från bildelsbasen så ser du vad du ska ha. Eller läser du inte alla svar och tips du får här kanske? Du har hallgivare och inte vevaxelgivare i din 88A bil min vän.
Läser allt ni skriver.
Men jag ville komma undan lite billigare.
Skumt att den där delen kom upp då när jag sökte på mitt reg?

Edit: Är inte så himla sugen på att köpa beggade prylar.
Det finns ingen ny sån där att köpa?
Eller går det bara att byta ut just hallgivaren? Vart köper jag en isåfall?

Edit: Hittade den... men lite dyr?
http://mekonomen.se/bil/reservdelar/tan ... 30a56433sv
Yes,men den där saken är fastnittad i fördelaren och det är svårt och krångligt och trångt att ta loss den. Man får liksom borra loss det från fästet i fördelaren. Sedan när du fäster den nya på plats i fördelaren så kan du använda nån sorts två komponents lim till det. Därför är det lättare att ta en beg fördelare med innbygd hallgivare från skroten och montera. Men vill du absolut ha nya grejer så är detta det billigaste.
sicnarf skrev:Yes,men den där saken är fastnittad i fördelaren och det är svårt och krångligt och trångt att ta loss den. Man får liksom borra loss det från fästet i fördelaren. Sedan när du fäster den nya på plats i fördelaren så kan du använda nån sorts två komponents lim till det. Därför är det lättare att ta en beg fördelare med innbygd hallgivare från skroten och montera. Men vill du absolut ha nya grejer så är detta det billigaste.
Blir nog att köpa en ny fördelare med hallgivare. Har mailat ett par skrotar.
Fanns några fördelare för 400 ~
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]