Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hellgren
Hej, jag har en 940 där startmotorn inte riktigt orkar med när jag startar med växel i och kopplingen nertryckt. Den startar men hugger till eller klickar. Jag känner inget fel med kopplingen heller även om det skulle kunna vara nåt där ändå.
Inga problem att starta i manuell.

Tack på förhand
Senast redigerad av 2 Hellgren, redigerad totalt 0 gång.
av tuxedo
Nej, slavcylindern ska inte sitta lös.
Kontr. att fästet inte har spruckit, inte ovanligt p.g.a. galvanisk frätning då hållaren är av aluminium.
Det finns lösa slavcylinderhållare som monteras i två av bultarna för kopplingshuset sedan man kapat av den befintliga cylinderhållaren som är integrerad med kopplingshuset.
Den lösa cylinderhållaren tillverkas på en firma i Göteborg men kan beställas från Volvos reservdelsbutik.

//tuxedo
av tuxedo
Men kontrollera först om fästet är sprucket innan du byter.
Är det spruckit är det ganska bråttom att byta fästet annars kan du bli stående på vägen utan koppling.

Fästet är inte volvo orginaldel utan det är ett par företagare som har uppfunnit / tagit fram det som själva råkat ut för att det spruckit.
Men Volvo köper in det till verkstäderna, det är en mycket smart och bra konstruktion och kostade c: 500:- för ett par år sedan.
Man måste uppge bilmodell, årsmod. och växellådsfabrikat.
Alternativet innan fästet fanns var att byta hela kopplingshuset då org.fästet är integrerat med det.

//tuxedo

Ok,tack ,får undersöka hur man kollar s[…]

Köpa en tidig XC90?

Undvik 2016. Det är flertalet faktorer. Motor[…]

Volvo car UX

Någon som fått uppdateringen till sin[…]

Elpriset

2800 kr inklusive alla avgifter. Det kan ju inte […]