Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av helgonet1
Arnold skrev:
helgonet1 skrev: Ok då har vi ett rätt så bra utgångsläge då. Då får vi se vad säljaren säger imorgon när vi framfört felanmälan. Går han med på rep på garantin så är allt frid och fröjd, skulle han vägra då häver vi köpet.
Ni har ett bra utgångsläge. Men om säljaren inte är seriös och inte går med på att åtgärda felet så går han troligen inte heller med på att häva köpet. Om han får tillbaka bilen så blir han ändå tvungen att åtgärde felen inna bilen säljs igen, och det bör ju vara en större förlust för säljaren. Var beredd på att denna situationen kan uppstå.
Bör inte vara några problem då vi inte betalt in några pengar än och kommer inte göra så om han vägrar att ta det på garanti. Då lämnar vi tillbaka bilen. Sen så har vi väl rätt att häva köpet i detta fall då felet uppstod samma dag vi hämtade bilen på bilfirman och bara kört ca 6 mil. Felet är ju av sådan art att det kan vara trafikfarligt att köra med bilen samt att det fanns innan vi "köpt" den sk dolt fel tror jag det heter.
Användarvisningsbild
av helgonet1
Ok då update:
Var hos bilförsäljaren igår pratade om bilen och det var inga som helst problem alls, han var så trevlig och foglig faktiskt. Så nu har bilen reparerats på garantin, har precis varit och hämtat den. Så nu ska den bara provköras för säkerhetsskull. Det visade sig vara en krans på höger framhjul som hade spruckit, därav felaktiga signaler som gav upphov till att "abslampan" samt "automatic gearbox fault" tändes i displayen då v-lådan tar signalen från kransen precis som abs's gör. Så alles good. :mrgreen:

Det enda som var lite konstigt i det hela var att när bilen besiktigades så hittades en felkod på just höger framhjul där det stod "hjulhastighetsgivare höger fram; orimlig signal" så de åkte till verkstaden och nollade koden innan leverans till oss. Konstigt tycker jag för man får en känsla av att de tog en chansning där ??:-/
Användarvisningsbild
av wissel
Borde dom inte fått ombesiktning på ABS lampan. "Släckte" dom den 2an själva utan åtgärd i övrigt ?
I så fall förstår jag att säljaren är foglig.....
Användarvisningsbild
av helgonet1
wissel skrev:Borde dom inte fått ombesiktning på ABS lampan. "Släckte" dom den 2an själva utan åtgärd i övrigt ?
I så fall förstår jag att säljaren är foglig.....
Jo logiskt sett borde de det men det är just därför jag anser att bilbesiktningen ej går att lita på. Vet ej om de åkte dit och visade upp att felkoden var släckt, det framgick aldrig men men skitsamma nu. Om det nu var en chansning så sket det sig :-)-)
ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]