Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sidde
Har en 242a -75 med b21A. Den gick bra för ett år sen å sen har den bara stått still i kallgarage å nu går den inte. Tändspole, stift, kablar, rotor å fördelar lock är nytt. För några dagar sedan så startad den å gick lite halvdåligt men nu tänder den bara till lite då och då?
av rid54
Prova med startgas. Om det hjälper, så har du problem med bränsletillförseln (pumpen krånglar, läckage i slangar/rör, bränslebrist i tanken...). Om det inte hjälper, måste gnistan kollas trots att saker är bytta.
/RID
av sidde
Först så gick den på startgas. Sen så tände den bara till ett par gånger sen var de stendött
av sidde
Det kommer soppa från pumpen och förgasaren har jag bytt till en som har funkat innan den plockades av på en annan bil
av sidde
Det kommer soppa från pumpen och förgasaren har jag bytt till en som har funkat innan den plockades av på en annan bil
av Rådlös
Du får förklara lite bättre. Startar den på startgas men stannar efter några sekunder när gasen är slut?
Detta är i så fall en tydlig anvisning på att det är något fel på bränsletillförseln. Du säger att pumpen fungerar, men har du någon koll på att förgasaren fungerar som den skall? Om du tar bort luftrören före förgasaren ser du då att det skvätter och bubblar bensin i insuget? (Stå inte för nära med ansiktet om den skulle baktända)

Vi lånar en bild från den här sidan: http://msvcr.com/e107_plug_ins/content/ ... ?content.8

Bild

Här under (rödmarkerat) kolven skall det spruta och skvätta bensin om förgasaren fungerar. Förgasaren på bilden är ju i tomgångsläge så det skulle vara en ganska liten öppning just där, men synas mer om man gasar lite.
Dimljus v70 97

Hej. Någon som kan förklara hur jag ko[…]

Bromsköld till v70xc -00

Nu finns bromssköldar att beställa fr&ar[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Design och hållf. klart. Nyansval & till[…]

Vibration på höger sida

Ja, det kan bero på mycket förstå[…]