Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

*pettson* skrev:Nu är det en vecka senare och du måste ha fått ett besked. Hur blir det med åtgärden?
Har inte haft tid att följa upp mitt mail.. (har inte fått svar.. deras mailkultur är sådär.) Ska göra ett försök imorgon och om jag hinner kanske sticka förbi och prata direkt, brukar oftast vara bäst.
I och med att jag uttryckligen frågade och fick svar att de inte testat den men av vad säljaren visste så var det inget fel på den så har jag uppfyllt min undersökningsplikt (som inte är speciellt stor när det gäller bilköp på firma). Om inte säljaren ljuger (eller glömt lite lägligt) och säger att han verkligen inte sagt det så är det inte ett mirakel.

Bilen stod i kallgarage och jag provkörde den mitt i smällkalla vintern. Som "vanlig konsument" ska man inte behöva ha tillgång till ett varmgarage där man kan stå och testa ACn... eller behöva ha kunskap för att veta hur man annars kan testa den. Det ska räcka att fråga försäljaren.

Felet är ett ursprungsfel, som uppkommit inom 6 månader från att jag köpte bilen.

Jag blir inte förbannad eller förvånad om jag inte får hjälp.. (lite besviken möjligen) men bli inte heller förvånad om konsumentköplagen faktiskt håller i det här fallet. Pratat med en konsumentvägledare som säger att så länge det gått till på det sätt som jag beskriver så har jag lagen på min sida.

Får väl se om jag återkommer här som en skamsen hund om nån vecka eller två.. fattigare och med mindre tro på vår konsumenträtt. ;)
joel80 skrev:I och med att jag uttryckligen frågade och fick svar att de inte testat den men av vad säljaren visste så var det inget fel på den så har jag uppfyllt min undersökningsplikt ...
Enligt konsumentköplagen ansvarar näringsidkaren för ursprungliga fel på såld vara, dvs. fel som redan funnits vid leveransen även om de skulle visa sig först senare. Det gäller även ifall näringsidkaren inte känner till felet.
Eh.. ja.. det är ju det jag säger. :)
Fram till att det gått 6 månader ligger det på "näringsidkaren".. Felet betraktar jag som ett ursprungsfel då jag aldrig haft den fungerande.. men först upptäckte det nu när det blev varmt.
Nej.. men det är nog inte så enkelt som bara påfyllning.. jag märker ingen extra varvning eller att det klickar till när jag slår på den.. inga säkringar verkar trasiga.
Killen jag har kontakt med är ledig veckan ut.. så jag får vänta. Vill inte börja om med någon ny person utan väntar snällt.. hm.. :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Felkod

Kolkanistern sitter under batteriet. Har en 8mm sl[…]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]

Låscylinder