Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av santander
Har köpt en C30 årsmodell -12 med dielselvärmare och Volvo on call.
VOC har jag inte riktigt fått igång ännu, väntar på pinkod.

Har provat dieselvärmaren dock och har några frågor om den.

1. Det låter ganska mkt, det låter som en jetmotor sa en granne.
Det brummar en del och ibland låter även en del "klappande" ljud.
Låter denna taffliga beskrivning som att det ändå är normalt?

2. Jag har förstått att när man ställer in med tiduret så ställer man in tiden då man ska åka och motorn och kupen med andra ord ska vara varma.
Jag ställde in kl 07.30 imorse men jag blev lite sen och kom ut till bilen först 07.37.
Dock så var då värmaren i full gång, hur kommer detta sig?

3. När jag väl satte mig i bilen så tänkte jag att jag skulle stänga av själva värmaren eftersom att bilen kändes varm och jag startat motorn och precis skulle rulla iväg.
Dock så verkade som att det inte gick att stänga av den när den väl var igång.
Likadant dagen innan när jag bara testade värmaren för att lyssna på den några minuter, jag lyckades inte stänga av den så jag fick vänta ut tiden tills den stannade av sig själv.
Kan man inte stänga av den när den väl är igång?

4. Är det ngn vits att köra med dieselvärmaren nu när det är vår och stadigt plusgrader?
Hur använder ni andra den?
Användarvisningsbild
av StringerBell
1. Normalt
2. Den stänger inte av sig vid avresetid, däremot ser den till att inte motorn blir överhettad. Har inte testat men kan tänka mig att den kan fortsätta till max-tiden som är en timme från det att den startar.
3. Den skall gå att stänga av, men det är definitivt inte bra att låta den gå kort tid efter en kall start, så kanske finns det en spärr för detta i programvaran numera. Jag har inte sådan spärr. Att den fortsätter gå nät motorn är på är helt normalt eftersom den startar med automatik kring 5 gr. plus och lägre. Den fungerar ju som tillsatsvärmare, inte bara parkeringsvärmare.
4. Om du vill ha en varm bil fortare. Den startar som sagt automatiskt vid lägre temp, men under tio gr. kommer den skynda på uppvärmningen.
av hjortens80
En par dumma frågor ang diselvärmaren. :)

1) Om man ställer in den på 07:00 kommer ut 06:50 och ska iväg ska man stänga av den innan man vrider igång bilen eller är det bara att starta bilen och köra?

2)Om man tar bilen kall och det är 2-3 grader varmt ute och kör 10 min till affären och ska stor handla som tar ca 1 timme. Är det dumt att sätta tiduret en timme framåt då bara?

3)Om man tar bilen kall och det är 2-3 grader varmt ute och kör 10 min till affären och ska snabb handla (15 min). Kan man köra direktstarten bara då eller finns det någon nackdel med detta?

/Martin
Användarvisningsbild
av Tomas88
Har just skaffat disel så är inte jätteinsatt ännu. Men det står en del i instruktionsboken. :wink:
Man ska ju tänka på att värmaren tar en del ström så om man inte kör lite längre sträckor också så kanske man ska låta bli att köra parkeringsvärmaren vid 10 min fram o tillbaka till affären.
Användarvisningsbild
av StringerBell
hjortens80 skrev:En par dumma frågor ang diselvärmaren. :)

1) Om man ställer in den på 07:00 kommer ut 06:50 och ska iväg ska man stänga av den innan man vrider igång bilen eller är det bara att starta bilen och köra?
Helt onödigt att stänga av. Låt den gå.
hjortens80 skrev:2)Om man tar bilen kall och det är 2-3 grader varmt ute och kör 10 min till affären och ska stor handla som tar ca 1 timme. Är det dumt att sätta tiduret en timme framåt då bara?
Lite osäker på vad du menar, men på tio minuter hinner den antagligen gå tillräckligt för att den inte skall bli några negativa effekter.
hjortens80 skrev:3)Om man tar bilen kall och det är 2-3 grader varmt ute och kör 10 min till affären och ska snabb handla (15 min). Kan man köra direktstarten bara då eller finns det någon nackdel med detta?
Det är en bra idé. Och bilen är varm och go' när du kommer tillbaka. Jag gör själv ofta på detta sätt.
Tomas88 skrev:Har just skaffat disel så är inte jätteinsatt ännu. Men det står en del i instruktionsboken. :wink:
Man ska ju tänka på att värmaren tar en del ström så om man inte kör lite längre sträckor också så kanske man ska låta bli att köra parkeringsvärmaren vid 10 min fram o tillbaka till affären.
På våra bilar går det tyvärr inte avaktiva värmaren så är det 4 grader eller lägre kommer den starta hur man än gör.
Användarvisningsbild
av Vojje
Alltid ett evigt malande om dieselvärmaren.
Konstigt att man aldrig hör ngt om bensinvärmaren.
Surprise, Volvo originalmonterar även sådana.
Dock naturligtvis inte på etanolmotorer.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jo men jag menade att köra igång den innan avfärd. Att ha den igång under tiden man kör är nog inga problem.
Vojje: det kanske inte är jättekonstigt. Tror det max är några procent av alla bränslevärmare som sitter på bensinare.
av santander
Men, hur gör man för att stänga av den.

Jag sätter igång den genom att bläddra i färddatorn fram till tidur.
Men sedan när dieselvärmaren är igång så är färddatorn på ngt sätt spärrad så att jag inte kan bläddra fram och tillbaks och inte heller kan stänga av dieselvärmaren.
ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]