Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av VolvoNisse
Hej!

Volvo 940GL -91 B230FB.

Har nog lite problem med den elektriska kylfläkten som sitter bakom grillen, monterad på AC kylaren.

Hade loss grillen idag och provade vrida på fläkten, den sitter fast, rör sig inte alls.

Vad göra ?

/VolvoNisse
av VolvoNisse
Fick tag på en beg fläkt till AC kondensorn, men den är inte lika som den gamla.

Det verkar bara finnas en modell, den som sitter i en plastkåpa, och den ska passa till alla årsmodeller, 91-98.

Fläkten som satt där har nr: 1378916
Beg fläkten har nr: 9142880

Har kollat på bildelsbasen, men det verkar bara finnas 9142880 och 3507805.

Går denna fläkt att montera dit på något sätt ?

Åt vilket håll ska luften passera genom AC kylaren, ska fläkten trycka eller suga luft genom AC kylaren ?
av NilsO
Fläkten som du letar efter sitter vad jag vet bara på årsmodell 91 av 740 och 940 (bilar med AC). Då finns det också en vanlig "höfläkt" på motorn?

På senare modeller ersattes de dubbla fläktarna av en enda elektrisk fläkt (som är den du köpt). Den styrs då både av AC:ns tryckvakter och av motortemperaturen och sitter där höfläkten sitter nu.

Luften ska gå bakåt i bilens färdriktning.
Användarvisningsbild
av lennarte
Till min 745-a (-88B) tog jag hela plastskyddet med fläktar från en Ford Sierra V6 av okänd årsmodell (sitter 2st). Plockade bort fläktarna och kastade resten. Ett av fästhålen (tot. 3st) passade, ett fick borras nytt och för 3-dje hålet skruvade jag en plåt mellan stagen (sågade ur en 1/4 cirkel) och fäste sista skruven. Funkar kanon. Fick en i reserv också :P. Kostnad 0:-. :lol: Tog från en kompis skrotade

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.

Nedan en bild på tändningslåset o[…]

Piggare vid låga varv, där kompressorn […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ari[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni??