Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JannneM
Hej! Är ny Volvoägare! Köpte en V70 D5 06 automat som rycker i de låga växlarna. Märkte inte detta vid provkörningen då detta uppkommer när motor och växellåda är riktigt varmkörda. Bilen har gått 18000 mil. Kommer även upp en felkod med bromsassistans service erfodras. Var och pratade med den lokala volvofirman. De rekomenderade oljebyte i växelådan till att börja med. Annars kunde det bli betydligt dyrare rep om inte det hjälpte. Vad har jag för rättigheter som privatköpare? Misstänker att säljaren visste om dessa problem.
Användarvisningsbild
av Guligan
Du har av en privatperson köpt en 7 år gammal bil som rullat 18.000 mil. Den rättigheten du har är att kolla bilen ordentligt innan köp, tyvärr...
av JannneM
Misstänkte att det är så. Man har ju undersökningsplikt som köpare. Bara till att bita i det sura äpplet? Bilen är för övrigt i toppskick. Men farthållaren har också börjat strula. Går inte att aktivera. Har det med felkoderna att göra?
av Rövarkungen
Farthållarproblem kan ha att göra med en givare som sitter vid kopplingspedalen, sök lite på det på forumet så får du upp en hel del. "Kopplingslägesgivare"
av llesrof
Rövarkungen skrev:Farthållarproblem kan ha att göra med en givare som sitter vid kopplingspedalen, sök lite på det på forumet så får du upp en hel del. "Kopplingslägesgivare"
Läste du hans inlägg? Det är nämligen automatlåda :mrgreen:
av JannneM
Har läst lite trådar här på forumet. Kopplingsgivare finns som sagt inte på min bil. Har läst att det finns en givare på bromsen som förmodligen strular på min bil. (Bromsass)Funderade på om det felet påverkar farthållaren.?
av JannneM
Har idag haft bilen på service och felkodsavläsning på Volvo. Fick nästan ett helt A4 med felkoder som var lagrade. de som var aktiva gällde bromsarna. Pedallägesgivare orimlig signal. De ville ha 1764 kr för att byta den. Och farthållarproblemen var kopplade till denna givare. Är den svår att byta själv eller är det värt att betala 640 kr för jobbet?
Användarvisningsbild
av joel80
Jag menar inte att föra över den här tråden till ytterligare en konsumenträttslig tråd, men tänkte ändå nämna vad lagen säger så andra som läser här och kanske köpt en begagnad bil vet vad som gäller.

Man har inte samma rättigheter när man köper av privatperson, men köplagen som gäller vid privatköp säger bl.a
19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om
1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,
2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller
3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--re ... vatperson/

Om felet du har kan räknas som något man borde ha märkt vid provkörning är väl en tolkningsfråga och kanske det som gör just ditt fall luddigt.. När man provkör kanske man borde köra tillräckligt långt för att bilen ska bli varm för att det ska räknas som att man uppfyllt undersökningsplikten.
Däremot är man som sagt inte helt rättslös om man köper begagnat av privatperson. :)
av llesrof
Om arbetskostnaden bara är 640 spänn så skulle jag inte ens överväga att smutsa ned mig om jag inte vet att den är enkel att byta.
Användarvisningsbild
av Vojje
Den är enkel att byta, en lagom utmaning.
Sitter på servot. Låsringen är enda problemet. Nyttig träning och speciellt skitig blir man normalt inte.
640:- kan man ha roligare med.
Hastighetsmätare 760

Är tyvärr inte sånt hjul i dessa m[…]

Löjliga priser XC70

https://www.tradera.com/item/1001/715984444/volvo-[…]

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]