Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AnkaN7893
Min v70R AWD ligger på drygt 1.2-1.5 fram och tillbaka till jobbet.

Men å andrasidan kortsträcka drygt en mil, automat och över 300hp.. Har inte tagit den på långtur ännu så kan återkomma på onsdag!

Men min förra v70-98 144hp automat gick på 0.78 göteborg sälen med fru och endelpackning. vilket jag tyckte va ganska bra !
av CCR
Nu kör jag inte en GLT men väl en 855 GL från -94 (B5252S).
Anledningen till att jag blandar mig i leken är att jag snöade in på just förbrukningen på min bil ett tag efter att jag köpt den. Jag räknade ut snittet vid varje tankning och la in dessa i ett diagram i en Excelbok för att kunna följa trenden när jag ändrade på givna parametrar. Jag har följt förbrukningen i runt 15000 mil och detta är vad jag kan bidra med.

Sommar/vinterdäck: ingen tydlig förändring.
Nyservat/oservat: ingen mätbar förändring.
Lastad/olastad: Synbar förändring men inget våldsamt.
Däcktryck: Stor skillnad.
Körstil: Enorm skillnad (för mig typ två deciliter per mil).

Sammanfattningsvis kan man säga att man får ner förbrukningen drastiskt om man pumpar däcken max enligt rekommendation samt att man kör medvetet snålt. Det övriga har inte så jättestor betydelse enligt min erfarenhet.

Jag kan vilken dag som helst köra på 0,75 och om jag riktigt anstränger mig vid långkörning så får jag ner snittet till 0,70. Förut låg jag mer runt 0,85-0,95 som jämförelse.

Hupp

Verkar vara TMAP sensorn, enligt felbeskrivningen.[…]

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]