llesrof skrev:
Nu är det inte Lyxfällan tråden handlar om men de gånger jag sett programmet ha de fått jäkligt dåligt betalt för sina saker, oavsett vad det har vart.
Saker ja, bilar och annat, nej. I nåt avsnitt kunde de få typ 15000 kr för en rostig gammal 245a... Men det är övertydligt att företaget betalar för reklamtid och inte 100% för objektet som sådant.
Tog upp det eftersom detta program ses av en stor tittarskara och tråden handlar om bilars andrahandsvärde, och att detta programmet kan få folk att tro att bilar har ett större andrahandsvärde än vad de egentligen har. Jag har aldrig varit med om att en bilfirma eller privatperson har gått med på att ge några extra tusen för en näst intill osäljbar bil för "den goda sakens skull", det har varit stenhårda förhandlingar hela vägen och i 9 fall av 10 är det köparen som har alla triumfkort. Har själv en anekdot från någraq år tillbaka då jag köpte in en cabbe Saab. Den hade varit ute på blocket i 6 månader, priset sänkt några gånger. Jag åkte och tittade på den och bilen var riktigt välskött, papper på allt etc. Enda problemet var priset som säljaren hade satt alldeles för högt. Han var dessutom en ganska burdus herre som förmodligen har skrämt iväg några spekulanter. Då detta var mitt i sommaren frågade jag han själv när han förkastade mitt första bud, vad han själv trodde var orsaken till att han inte fått bilen såld. Inget han kunde svara på dock. Slutade med att jag åkte därifrån. Sen ringde han två dagar senare och då lyckades vi på telefon enas om ett betydligt rimligare pris än det han hade satt ut. Han hade helt klart överskattat bilens värde.
- pedantskött
- mitt i sommaren
- papper i ordning
= borde vara lättsåld om det inte var för att priset låg typ 30000 kr över vad någon var beredd att betala för den, dessutom i lågkonjunktur. Han överskattade helt klart bilens värde, och så är det oftast med "ögonstenar".
/S