Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ang. att privatpersoner förväntar sig billigare bilar privat än hos firmor.

Ja, det stämmer. Men kom ihåg att bilfirmorna säljer bilarna markant dyrare än vad dom köptes in för. Så även om du säljer en bil billigare än en bilfirma till en privatperson, så tjänar du nästan garanterat mer än om du sålt samma bil till en firma.
av DIDDEDIDDE
Lucif3r skrev:Ang. att privatpersoner förväntar sig billigare bilar privat än hos firmor.

Ja, det stämmer. Men kom ihåg att bilfirmorna säljer bilarna markant dyrare än vad dom köptes in för. Så även om du säljer en bil billigare än en bilfirma till en privatperson, så tjänar du nästan garanterat mer än om du sålt samma bil till en firma.
Jag' har tänkt på det mycket. Tror däremot inte att man tjänar speciellt mycket. Kanske ett par tusen men jag kan ha fel.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
DIDDEDIDDE skrev:
Lucif3r skrev:Ang. att privatpersoner förväntar sig billigare bilar privat än hos firmor.

Jag' har tänkt på det mycket. Tror däremot inte att man tjänar speciellt mycket. Kanske ett par tusen men jag kan ha fel.

Det varierar ju så klart väldigt mycket beroende på vad det är för bil. Äldre bilar kan man tjäna en bra slant på att sälja privat jämnfört med att sälja till firma.
av MrNorth
llesrof skrev: Nu är det inte Lyxfällan tråden handlar om men de gånger jag sett programmet ha de fått jäkligt dåligt betalt för sina saker, oavsett vad det har vart.
Saker ja, bilar och annat, nej. I nåt avsnitt kunde de få typ 15000 kr för en rostig gammal 245a... Men det är övertydligt att företaget betalar för reklamtid och inte 100% för objektet som sådant.

Tog upp det eftersom detta program ses av en stor tittarskara och tråden handlar om bilars andrahandsvärde, och att detta programmet kan få folk att tro att bilar har ett större andrahandsvärde än vad de egentligen har. Jag har aldrig varit med om att en bilfirma eller privatperson har gått med på att ge några extra tusen för en näst intill osäljbar bil för "den goda sakens skull", det har varit stenhårda förhandlingar hela vägen och i 9 fall av 10 är det köparen som har alla triumfkort. Har själv en anekdot från någraq år tillbaka då jag köpte in en cabbe Saab. Den hade varit ute på blocket i 6 månader, priset sänkt några gånger. Jag åkte och tittade på den och bilen var riktigt välskött, papper på allt etc. Enda problemet var priset som säljaren hade satt alldeles för högt. Han var dessutom en ganska burdus herre som förmodligen har skrämt iväg några spekulanter. Då detta var mitt i sommaren frågade jag han själv när han förkastade mitt första bud, vad han själv trodde var orsaken till att han inte fått bilen såld. Inget han kunde svara på dock. Slutade med att jag åkte därifrån. Sen ringde han två dagar senare och då lyckades vi på telefon enas om ett betydligt rimligare pris än det han hade satt ut. Han hade helt klart överskattat bilens värde.

- pedantskött
- mitt i sommaren
- papper i ordning
= borde vara lättsåld om det inte var för att priset låg typ 30000 kr över vad någon var beredd att betala för den, dessutom i lågkonjunktur. Han överskattade helt klart bilens värde, och så är det oftast med "ögonstenar".

/S
av DIDDEDIDDE
Snacka med en säljare senast idag. Ytterligare ett dåligt inbyte för min bil. Inget extra för att man att man aldrig skrapat någon fälg eller alltid parkerat långt ifrån andra. Tråkigt att man inte får mera i inbyte för en fin bil.
Frågade säljaren varför man får så dåligt i inbyte. Svaret blir att dom går efter den gröna listan,
Han sa också att du inte får något extra för att bilen är fin om man säljer den privat. Folk kollar alltid på priset och prutar på vad som helst och hur som helst.
Kort sagt. Inget mera för en fin bil.
av Droopy
Jag har inet ens varit med om att de tittat på bilen de senaste åren.

De kollar lite på blocket för att se vad de begär där och sedan drar de ett snitt och sedan ska de tjäna 12% ca så man kan enkelt själv räkna ut ett inbytespris idag, dok so är det skit samma när man ska köpa en annan bil, det är mellanskillnaden som man ska räkna på.

det går att bolla i det oändliga med siffror.
av SEpaket
Alla ni kan ju gå in och se skicket på min 850 som är riktigt gott. Lägg sedan till full servicebok och 2 ägare sedan ny. Det är närmast omöjligt att hitta en lika väldokumenterad bil, det går, men svårt är det. Den är dessutom extremt välvårdad. Jag lovar att jag skulle inte få en enda krona mer än vad man får för en sönderkörd rishög utan servicebok. Inte en satans krona mer. Jag får kanske 4-5 000 ändå, trots skicket. Samma sak gäller väl min 944, det är skitsamma att den har 23 400 dokumenterade mil, den går för samma pris som alla andra den också. Människor i allmänhet tittar bara på priset och säger "Du är mycket dyrare än alla andra".

En gång satt jag på en lunch när en man började tala om bilar och drog fram en annons för en Mercedes E-klass. Bilen skulle väl kosta en 320 000 eller något i grundpris. En sådan skulle han köpa, det var det mest prisvärda han kunde tänka sig. Och så drar han fram en annons med en V60 D5 Summum med automat (listpris runt 380 000 från fabrik) som var en såndär osåld lagerbil hos Bilia som det begärdes 350 000 för och började gasta om att det var fördj-vligt att en sketen Volvo kostade mer än en ny Mercedes. Alla försök att förklara att Mercedesen med likvärdig utrustning (bara läderklädsel går ju på runt 20 000 hos Mercedes) skulle ligga på en bra bit över 400 000 verkade han inte förstå. Detta är inte menat att skapa diskussionen om Mercedes bygger bra bilar eller inte (för det tycker jag att man gör, däremot tycker jag inte om deras prislista), men det illustrerar att människor bara ser en enda sak, priset. Och det jämförs hejvilt, äpplen med både päron, apelsiner och grapefrukt. Så egentligen skulle man strunta helt i både tvätt och service och byta in bilen med jämna mellanrum och låta handlaren ta smällen med en svårsåld bil.
av DIDDEDIDDE
cJag håller med allt som du skrivet. Funderar på om man skulle lägga ut bilen på blocket istället men då uppstår följande problem. Är min bil fin som bara den och jag begär ett högre pris en andra så ringer ingen och ingen kommer och tittar på bilen. För att få sålt bilen måste man lägga priset omkring andras. Vilket i slutändan betyder att granne som har en likadan med märken på dörrar och repor får samma pris som man själv. Det ända som skulle vara positivt är möjligen att man får sålt bilen direkt när folk kommer och tittar på den och själva ser den. Men som sagt måste man ligga omkring andras priser för att överhuvudtaget få någon som blir intresserad som sedan köper bilen.
Hoppas att du håller med!
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg. Tryck besvara istället.
av SEpaket
Jo, precis så är det. Det bidrog till att min 850 blev originalprojekt/sommarbil. Framledes tänker jag köpa mig en fabriksny bil och köra slut den. Det är ingen idé att krångla med bilbyten med jämna mellanrum, det är bättre att lägga säg 300 000 på en ny bil och sedan ha den i 20 år. Då slipper man oroa sig för om bilen är säljbar eller inte.

En annan sak som jag tycker är spännande är att alla skall pruta ständigt. Det spelar ingen roll hur billigt eller prisvärt det är, man skall ändå pruta om så bara en femtiolapp. Vore det inte ett enklare system att man bara ringde på annonser där man tycker varan faktiskt är värd annonspriset? För om man har otur är han som kommer och tittar på din fina bil en bättre prutare än han som kikar på grannens bil och då har han gjort en bättre affär än du har gjort med råge. Känns orättvist.
Senast redigerad av 2 Tomas88, redigerad totalt 0 gång. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg. Tryck besvara istället.
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]